nr. 182 (septembrie - octombrie 2019) editorial sep

Democraţia a adus un nou mod de viaţă

Democraţia a adus cu ea un nou mod de viaţă. Dacă am fi mai atenţi în analizarea fenomenului vom constata cât de actual este filosoful german, Fuerbach care pe concluzii raţionale a afirmat că Omul este ceea ce consumă! Şi, din păcate, nu doar la consumul de alimente s-a referit, ci la întregul nostru mod de viaţă, devenit o plagă sau un flagel pentru omenire. Este evident că acest curent iraţional este direct responsabil de mutilarea mediului înconjurător exploatat necontrolat pentru a acoperi cererea mereu crescândă a populaţiei dar şi pentru ridicarea standardelor existenţiale. Cu toate acestea consumul de produse alimentare şi a celor de larg consum sunt în plan secundar pentru că populaţia a devenit mare fun de alt gen de articole.

Vorbim aşadar de consumul de informaţii: tone de ştiri şi evenimente caracterizate prin atribute ca senzaţional, ieftin, vulgar, care stimulează distructiv imaginaţia umană. Pe termen lung, acest trend devine un adevărat metabolizat de intelect, imprimând publicului o anumită mentalitate. Pornind de la premisa că eşti ceea ce vezi printr-o manipulare nevăzută, devii o marionetă a unui sistem antagonic şi meschin. Aşadar devenim fără vrerea noastră nişte clişee iar genul acesta de consumatori roiesc zilnic şi robotizat în jurul nostru, în mijloacele de transport, pe stradă şi chiar în familiile noastre. Astfel, puţinul timp liber de care dispunem devine monopolizat de informaţiile TV sau jocurile pe PC, instalându-se, păguboasă mulţumire de sine care ne ţine departe de adevăratele valori.

Omul robot sau omul clişeu este imaginea care caracterizează societatea actuală de consum. Indubitabil victimile imită nediscriminatoriu ceea ce fac cu precădere aşa zisele vedete de carton, însetate la rândul lor de cultul propriei imagini şi personalităţi. Nonvaloarea care este pe gustul celor care obţin profituri uriaşe de pe urma popularizării şi ridicării la rang de idealuri, a mediocrităţii, vulgarităţii şi prostiei a atins cote alarmante. Nu vorbim de olimpici, campioni sau somităţi din domeniul ştiinţei ci doar de modele fără personalitate.Da, modelele pe care tinerii le aleg sunt conform reclamelor. Este de ajuns să fii posesorul ultimului tip de telefon mobil sau a celui mai scump automobil pentru a fi un individ privilegiat şi invidiat de “rataţi”. Restul şi aici îi includem pe cei care îşi duc viaţa muncind onest şi pentru care timpul liber este alocat dezvoltării intelectuale, morale, umane şi spirituale sunt doar simpli anomimi.

În final nonvaloarea instalează complexe, frustrări şi nevroze iar indivizii se transformă ireversibil într-un produs al tehnologiei banului, fiind slavii lor. Pentru cei care îşi aleg alte coordonate bazate pe autoimpunere, realitate, cultură ţelurile sunt altele şi generează adevăratele valori umane. Aceste personalităţi fie ele şi tinere sunt persoane echilibrate, inteligente, cu spirit de observaţie care ştiu că adevăratele valori stau în studiu, documentaţie şi ştiinţă elemente esenţiale în existeţa omenirii.

Niciodată nu se poate umple vidul existenţial cu un alt vid sau cu himere ci doar cu soluţii pertinente bazate pe valori fundamentale solide. Doar cu valori reale vom scoate Omul robot din clişeul societăţii actuale de consum şi îi vom reda poziţia de normalitate, echilibru şi decenţă.

Din aceeasi categorie

Termeni si conditii
Business Press este o publicatie gratuita. Editorul isi rezerva dreptul de a determina categoriile de cititori care primesc publicatia gratuit. Orice parte a publicatiei poate fi reprodusa numai cu mentionarea sursei.