“Filosofia Adama este focusată pe producătorii agricoli interesaţi de progres!”

Interviu cu domnul Dimitrios Drisis, CEO Adama Agricultural Solutions

BPA: Un început de an cu fluctuaţii legislative a destabilizat mediul de afaceri românesc. În acest context al provocărilor putem vorbi de o altă strategie sau de o altă abordare ADAMA în beneficiul agriculturii?

DD: Pot să vă spun că pe noi, ca şi companie, amendamentele legate de noul cod fiscal nu ne-au afectat prea mult. Sigur, dacă ne gândim însă la viitoarea Politică Agricolă Comună, care presupune un nou mod de a acorda subvenţiile fermierilor, aceasta s-ar putea să aibă un impact asupra mediului agricol după anul 2020 şi mă refer ca ar trebui, in mod ideal, sa canalizeze structura culturilor, rotaţia lor, dar şi ponderea acestora în ţara noastră. Este o problemă de interes, pe termen lung, care pe noi, compania Adama, ne preocupă în mod special.

BPA: Cum descrieţi primul trimestru al anului 2018 pentru compania ADAMA, prin prisma experienţelor notabile acumulate?

DD: Înainte de a vorbi despre situaţia din acest an, cred că este important de precizat că în 2017, Adama, în România, a avut un mare succes din punct de vedere al performanţelor financiare si de business. Însă, începutul anului 2018 a fost oarecum diferit. Pe de o parte, industria noastră a fost afectată pentru că autorităţile au interzis câteva substanţe importante, iar pe de altă parte, un impact negativ a venit din externalizarea celor 17 produse către Nufarm după ce Syngenta a fost cumpărată de ChemChina, firma noastră mamă. Acest lucru a fost impus de la Bruxelles de către Autorităţile pentru Libera Concurenţă şi ne-am gândit iniţial că va avea ceva consecinţe asupra cifrei de afaceri.

Analizând însă balanţa primului trimestru am constatat că stăm foarte bine. Trebuie să precizez că în tot acest timp am echilibrat diferenţa, reuşind să aducem 18 produse noi în portfoliu şi, în plus, să creştem şi vânzările pentru unele dintre ele. Vorbim de trei categorii de produse noi: prima gamă a venit în compensare de la Syngenta ca urmare a agrementului achiziţiei de către ChemChina, cea de a doua de la alţi furnizori care doreau să le comercializeze prin Adama şi cea de a treia provine din cercetarea noastră, fiind produse proprii înregistrate şi lansate pe piaţă.

BPA: Făcând o paralelă între activitate şi principiile valorice, vă rog să ne precizaţi la ce nivel se situează ADAMA?   

DD: Compania Adama are valori de lider, foarte bine stabilite, din dorinţa de a câştiga încrederea fermierilor şi a le îmbogăţi activitatea. “Simplitate, Pasiune şi Putere” fac parte din noul set de valori al companiei. Înainte aveam deja alte elemente, oarecum apropiate: primul era de a duce lucrurile la bun sfârşit şi bine, cel de al doilea era de a crea simplitate pentru fermieri şi agricultură, cel de al treilea de a munci cu pasiune pentru agricultură, iar al patrulea făcea referire la intern, în ideea de a responsabiliza salariaţii în luarea deciziilor. Adama a fost şi este orientată pe acţiune, flexibilitate şi rapiditate. Cei care nu se descurcă cu viteză şi rapiditate în acţiune nu-şi au locul în Adama.

BPA: Ne puteţi spune care este viziunea dumneavoastră în ceea ce priveşte trendul din agricultura mondială şi cea europeană? Cum vedeţi evoluţia României în acest context global?

DD: În opinia mea, la nivel mondial ne orientăm spre o agricultură fără fermieri. Dacă în Statele Unite ale Americii industria de transporturi se orientează spre camioane fără şoferi, două milioane de joburi fiind puse sub semnul întrebării, şi în agricultură trendul va fi spre robotizare, datorită lipsei mâinii de lucru în cantitate şi calitate suficiente în sectorul nostru, la nivel global. Pe de altă parte, în Europa, în domeniul de protecţie a plantelor, atenţia autorităţilor devine foarte strictă faţă de tehnologii. Din această cauză există o permanentă căutare de căi alternative pentru a proteja culturile. Practic, ceea ce se doreşte este ca agricultura europeană să devină mult mai competitivă la nivel global, prin utilizarea unor tehnologii extrem de inteligente şi eficiente.

Ceea ce doresc să precizez este că România face parte din acest joc european. Dacă acum 10 ani aveam sentimentul că România este poziţionată în spatele agriculturii europene din punct de vedere al tehnologiei, dar şi al organizării, astăzi, însă, s-a aliniat din punct de vedere competitiv la nivelul celorlalte ţări din Europa. Este clar că România a început să-şi recâştige numele de grânar al Europei.

BPA: Vă rog să ne precizaţi însă, care este viziunea companiei Adama pe termen lung vis-a-vis de sectorul agricol din ţara noastră?

DD: Adama activează în domeniu agriculturii încă din 1948, producând tot ceea ce fermierii aveau nevoie. În tot acest timp, omenirea şi agricultura s-au schimbat mult, compania având în prezent o cifră de afaceri mai mare de 3 miliarde de dolari, fiind listată la Bursa de Valori din Shanghai ca divizie comercială a unei mari companii din China, Sanonda, parte a grupului ChemChina. În ultimii doi ani, Adama fost compania cu cea mai mare creştere din sectorul fitosanitar. Adama are o amprentă foarte însemnată în România, filosofia fiind focusată pe producătorii agricoli interesaţi de progres, iar motto-ul “A gândi ca un fermier!” este deja în ADN-ul companiei noastre.

BPA: În încheierea interviului vă rugăm să transmiteţi un mesaj partenerilor, producători agricoli?

DD: România este o ţară cu un potenţial agricol enorm şi foarte atractivă din acest punct de vedere în Uniunea Europeană. De aceea le spun fermierilor români că au oportunitatea să trăiască într-o ţară excelentă, unde se poate face agricultură performantă. Practic, ei locuiesc în paradisul agriculturii, ceea ce trebuie să facă însă, este să conştientizeze acest lucru. Şi dacă se poate face agricultură, atunci să dea drumul la treabă. Adama le va fi aproape cu tehnologii avansate care să le asigure câştigul pe termen lung.

BPA: Am aflat de hotărârea directorului de dezvoltare a strategiei, Florin Constantin, de a părăsi Adama. Ce ne puteţi spune în acest sens?

DD: Astăzi decizia îi aparţine lui Florin, mâine altcuiva sau poate mie. Părerea mea este că schimbările sunt absolut necesare dacă sunt pentru dezvoltarea personală şi profesională. Schimbarea este un lucru frumos dacă este constructivă. Te poţi muta ori de câte ori doreşti să-ţi testezi noi aptitudini. Eu am o vorbă: “soţia ţine-o toată viaţa, jobul schimbă-l mai des”. Pentru mine, Florin va rămâne în continuare acelaşi profesionist vizionar şi un prieten bun. El vede în noul său proiect un pas spre progres, iar eu îl felicit şi îi urez succes!