ACTUALITATE 96419630_1609609769208702_8811293607253245952_o
Future Talks: Impactul pandemiei asupra companiilor și angajaților cu Mihaela Perianu și Dana Cavaleru

Cum arată viitorul muncii în Noua Lume pe care Pandemia de COVID-19 o aduce? Relaxarea măsurilor de prevenție a răspândirii infectării cu COVID-19 aduce o serie de noi provocări pentru angajatori și angajați.

Am discutat cu Mihaela Perianu de la AIMS International & Dale Carnegie Romania și cu Dana Cavaleru de la HR Club despre Impactul Pandemiei asupra companiilor și angajaților dar și, în premieră, despre cel mai recent studiu AIMS despre efectele Covid-19 asupra mediului de afaceri și despre cel realizat de HR Club săptămâna trecută.

Studiul național The Next Normal realizat de AIMS, la care au răspuns 309 companii având între 100 și peste 3000 de angajați, a urmărit să evidențieze ce merge bine și ce merge mai puțin bine în contextul actual.  56% dintre companii menționează dificultatea angajaților de a menține echilibrul între familie, viața privată și muncă. Spre exemplu, cea mai mare participare la cursurile gratuite oferite în această perioadă a fost la cele de management al stresului.

“Funcționăm într-o nouă extremă și cred că extremele nu aduc nimic bun.” menționează Mihaela Perianu.

În ceea ce privește reîntoarcerea în birouri, cel mai probabil vom continua să lucrăm de acasă, pentru că pe deoparte costă destul de mult amenajarea spațiilor de lucru în acord cu noile reguli de distanțare socială, iar în multe business centers nu este suficient spațiu. Printre cele mai mari probleme ale marilor clădiri de birouri se numără sistemul de ventilație și lifturile.  În ceea ce privește situația business-urilor, 9% dintre respondenți afirmă că business-ul lor este în creștere, restul de 91% sunt afectați în varii grade de la foarte mult până la moderat. Aproape 80% dintre companiile din sectorul automotive au declarat că business-ul e afectat cu mai mult de 50% fiind și cei care au instituit șomajul tehnic în proporție de 72% – din domeniul HORECA 76% au declarat că au intrat în șomaj tehnic și retail 70%. În rândul celorlalți doar 19% au zis că le-a fost afectat business-ul cu mai mult de 50%.

Studiul derulat recent de HR Club la care au răspuns peste 100 de angajatori ne arată că pentru 41% din respondenți, impactul crizei asupra veniturilor este situat între 10-30%, din totalul respondenților, 20% au implementat deja reducerea salariilor, cel mai mare procent al populației afectate fiind regăsit în rândul managerilor (73%), iar cel mai mic în rândul personalului operațional (42%); șomajul tehnic a fost implementat în 30% dintre companii și aproape 38% dintre companii au înghețat creșterile salariale; regulile actuale de work from home (munca de acasă) vor fi menținute în 63% dintre organizații; pentru reîntoarcerea la birou, 57% dintre organizații iau în considerare introducerea de ture. Printre măsurile deja aplicate s-au numărat reducerea costurilor cu furnizorii externi, renunțarea la beneficiile care nu puteau fi implementate și asigurarea cu echipamente și acces la internet securizat pentru toți angajații în perioada de lockdown.

Multe din prioritățile HR-ului s-au schimbat în această perioadă, implementarea schimbărilor legislative, spre exemplu părinții care au copii sub 12 ani au adus multe provocări pentru specialiști. Multe companii au pus la dispoziție de asemenea programe de asistență psihologică pentru angajați. O provocare este și onboarding-ul pentru persoanele nou angajate. O petrecere de bun venit într-o videoconferință nu este la fel cu una în birou.

Printre riscurile pentru 2020 în România pentru cele două invitate se numără cel legat de sistemul de educație și asigurarea unei educații adecvate. Dana Cavaleru previzionează că unele industrii nu-și vor putea reveni prea ușor, spre exemplu organizatorii de evenimente și tot supply chain-ul din spatele festivalurilor, conferințelor etc. Bineînțeles riscul de sănătate, care pe lângă riscul infectării cu COVID-19 include și riscul dat de lipsa mișcării. Pentru tinerii care abia își încep viața profesională, schimbarea stilului de viață este și va fi o provocare majoră. Un alt risc important este cel al creșterii accentuate a șomajului. Mihaela Perianu consideră realistă proiecția de 7%, poate chiar mai mult. Din acest risc derivă diminuarea păturii de mijloc în societatea românească. Accentuarea diferențelor dintre săraci și bogați, ceea ce poate deriva în creșterea infracționalității.

Printre abilități utile în perioada următoare, mai ales pentru manageri se numără flexibilitatea. Dana Cavaleru consideră că tipologia liderului obișnuit să controleze nu prea mai are cum să fie adecvată acum. E nevoie de alt tip de lider. Cel care este capabil să ia decizii rapid și modele. Mihaela Perianu crede că  încrederea alături de empatie și capacitatea de a lucra cu tehnologia sunt valoroase acum.

Pentru a găsi răspunsuri ce ne pot facilita adaptarea la prezent și viitor, Social Innovation Solutions aduce împreună experți, antreprenori, autorități publice și artiști în conversațiile Future Talks cu gazda Ciprian Stănescu, în fiecare zi de la ora 11:00.

Conversațiile din perioada următoare se vor axa pe transformările și oportunitățile pe care pandemia le aduce în business, industria de lobby și asigurări, social media sau VR/AR. Printre Future Talks din perioada următoare, menționăm:

  • Joi, 14 mai, Future Talks #37 – Industria de lobby în pandemie cu Corina Vințan și Laura Florea
  • Vineri, 15 mai, Future Talks #38 – Piața de asigurări în pandemie cu Cosmin Tudor, Alexandru Ciuncan, Adriana Grecu, Dorel Duță
  • Luni, 18 mai, Future Talks #39 – Social media & micro influencers
  • Miercuri, 20 mai, Future Talks #41 – Noi realități ale viitorului: AR, VR sau MR cu Adrian Posteucă
  • Joi, 21 mai, Future Talks #42 – Cum se mobilizează asociațiile de tineri în perioadă de criză
  • Vineri, 22 mai, Future Talks #43 – Cum ne e când ne întoarcem la muncă?

Future Talks sunt live pe contul de Facebook și YouTube al Social Innovation Solutions și este un proiect dezvoltat alături de partenerul principal UniCredit Bank Romania, în colaborare cu Confederația Patronală Concordia. Printre invitații Future Talks precedenți se numără Marius Ștefan, Elena Calistru, George Buhnici, Andreea Roșca, Dragoș Anastasiu, Andrea Chiș, Urania Cremene, Mona Nicolici sau Siegfried Mureșan.

”Am recalibrat Future Talks din întâlniri offline în toată țara în întâlniri online cu toată țara pentru a înțelege mai bine cum arată lumea în care am intrat ca urmare a pandemiei. Din cele peste 35 de conversații de până acum Noua Lume are câteva trăsături principale: incertitudine și instabilitate economică, autonomie în învățare, abilități antreprenoriale, nevoie de empatie și leadership colaborativ, transformări masive ale muncii și modelelor de business sau delocalizarea producție înapoi în Europa, ” Ciprian Stănescu, co-fondator Social Innovation Solutions

Înregistrarea pentru evenimentele Future Talks se poate face aici: https://bit.ly/future_talks iar înregistrările sunt accesibile gratuit pe https://www.socialinnovationsolutions.org/future-talks

Social Innovation Solutions este o organizație ce oferă consultanță și suport pentru ONG-uri și corporații în impact social și inovație și programe educaționale sau competiții de business pentru tineri și profesori ca Social Impact Award, Future Makers sau Skills for the New World. SIS dezvoltă și platforme de conversații ca Future Summit, cea mai mare conferință dedicată viitorului sau live-urile zilnice Future Talks.

Related Post

Termeni si conditii
Business Press este o publicatie gratuita. Editorul isi rezerva dreptul de a determina categoriile de cititori care primesc publicatia gratuit. Orice parte a publicatiei poate fi reprodusa numai cu mentionarea sursei.