ACTUALITATE harta

Pierderea cotei de piață a Franței în Africa este în avantajul mai multor țări europene

În 2017, Germania a surclasat Franța, devenind principalul furnizor pentru continentul african. Deși balanța comercială a Franței a rămas pe surplus (exceptând 2008 și 2012, când prețurile petrolului au atins maxime istorice), cota de piață a exporturilor sale în Africa s-a înjumătățit de la 11% în 2000, la 5,5% în 2017. Această pierdere vizează toate sectoarele de export cheie, cu excepția sectorului aerospațial. Cu toate acestea, conform analizei recente efectuate de Coface, sunt 27 de țări africane care ar putea reprezenta o potențială creștere a exporturilor de circa 21%.

Criza vizează bunurile de capital, sectorul auto și farmaceutic

Erodarea cotei de exporturi a Franței în Africa face parte din reducerea mai extinsă a exporturilor franceze la nivel global (care au scăzut de la 4,7% în 2001, la 3% în 2017). Într-o măsură mai mică, Italia, Marea Britanie și Statele Unite urmează o tendință similară în ceea ce privește exporturile către continentul african. În mod nesurprinzător, China a cunoscut o creștere rapidă a cotei sale de piață (de la 3% în 2001, la circa 18% în 2017), urmată de India, Turcia și Spania.

Ponderea vânzărilor franceze în Africa scade în toate sectoarele cheie, cu excepția notabilă a sectorului aerospațial, care continuă să înregistreze performanțe bune (cota de piață a crescut la 33% în 2017, în urcare de la 12% în 2001).

  • În sectorul utilajelor, ponderea exporturilor franceze către Africa s-a înjumătățit între 2001 și 2017 (în scădere de la 12% la 6%). La fel ca în cazul Italiei și Germaniei, acest lucru s-a datorat concurenței din partea Turciei, Spaniei și în special a Chinei, a cărei pondere a crescut de opt ori pentru a ajunge la un sfert din totalitatea exporturilor de utilaje către continentul african. În mai multe dintre țările africane francofone, scăderea cotei de piață a Franței este frapantă și s-a redus cu 15 – 20 puncte procentuale (pp) în Algeria, Maroc, Coasta de Fildeș și Camerun și cu 25 pp în Senegal.
  • În sectorul dispozitivelor electrice și electronice, Franța, lider până în 2006, a înregistrat o scădere a cotei sale de piață la 3% în 2017 (vs 16% în 2001). Cota Chinei a urmat traiectoria opusă, crescând de la 7%, pentru a ajunge la mai mult de o treime din exporturile către continentul african. Cota de piață a Franței în Africa francofonă a scăzut cu 20 pp.
  • Ponderea pieței de export a Franței în sectorul farmaceutic aproape s-a înjumătățit în aceeași perioadă (în scădere de la 33% în 2001 la 19% în 2017). În același timp, ponderea exporturilor farmaceutice ale Indiei în Africa a crescut de la 5% la 18%, stimulată de segmentul medicamentelor generice ieftine. Belgia, Elveția, Germania și Marea Britanie au profitat de asemenea de scăderea exporturilor Franței în Africa francofonă.
  • În sectorul auto, concurența din partea Chinei și Indiei (în prezentul al patrulea cel mai mare furnizor al Africii din acest segment) a fost deosebit de importantă. Scăderea Franței de pe locul trei în 2001 până pe locul șapte în 2017 (în scădere de la 15% la 5%) a fost exacerbată de progresul altor țări europene, cum ar fi România și Spania, în special cu exporturi către Magreb.
  • Scăderea cotei de piață a Franței în vânzările de grâu (11% în 2017, vs 16% în 2001) s-a datorat parțial unei recolte extrem de slabe, dar, în special, concurenței din partea României, Ucrainei și Rusiei. Împreună, aceste trei țări au furnizat peste 40% din totalul exporturilor de grâu în Africa în 2017 (comparativ cu doar 3% în 2001). Între timp, Canada, SUA și Argentina au făcut progrese solide în Algeria și Senegal.

Un potențial câștig de 21% pentru exporturi în 27 de țări

Analiza Coface indică faptul că există un potențial câștig pentru exporturile franceze în Africa (în termeni valorici) de circa 21%, ceea ce i-ar permite să recâștige o cotă de piață echivalentă cu nivelurile de dinainte de criză, de 7%. Acest lucru este legat în principal de faptul că nivelurile exporturilor franceze sunt sub potențial în 27 din cele 53 de țări analizate și mai exact în:

  • țările în care prezența Franței este relativ stabilă, cum ar fi Africa de Est (10% sub potențial) și, într-o măsură mai mică, în Africa de Sud, unde decalajul dintre comerțul realizat și comerțul potențial variază de la -2% pentru Uganda la -71% pentru Botswana și -89% pentru Rwanda. În unele țări cum ar fi Somalia (-25%), Zimbabwe (-40%) și Sudan (-71%), comportamentul corporativ a fost afectat de riscuri politice;
  • țările cel mai apropiate din punct de vedere geografic de Franța, cum ar fi Maroc (-29%) și Algeria (-53%), care sunt deja printre principalii parteneri comerciali ai Franței;
  • țările cu un sistem juridic de origine franceză, incluzând unele dintre piețele din Africa francofonă (-26%), în special în Sahel (Mali, Burkina Faso, Niger și Ciad).

În unele economii africane care nu împărtășesc nici aceeași limbă, nici același sistem juridic, exporturile franceze depășesc nivelurile estimate de modelul Coface. Acest lucru este valabil pentru Africa de Sud, Namibia, Ghana, Angola, Kenya și Nigeria. Aceste rezultate sugerează că alți factori față de cei incluși în model au un impact pozitiv asupra exporturilor franceze în aceste țări.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Din aceeasi categorie

Termeni si conditii
Business Press este o publicatie gratuita. Editorul isi rezerva dreptul de a determina categoriile de cititori care primesc publicatia gratuit. Orice parte a publicatiei poate fi reprodusa numai cu mentionarea sursei.