nr. 164 (martie - aprilie 2018) blockchain-3221730_960_720

Reformele fiscale sunt prea complexe pentru a fi adoptate prin Ordonanţe de Urgenţă

Analiştii economici îşi exprimă îngrijorarea cu privire la impactul măsurilor de politică fiscală care creează instabilitate, dar şi confuzie în mediul de afaceri. Frecvenţa modificarilor fiscale de la o zi la alta, bineînţeles adoptate în regim de urgenţă îngreunează derularea afacerilor din Romania, scad încrederea în guvernanţă şi afectează competitivitatea economică a ţării, dar şi capacitatea de a atrage resurse şi investiţii pentru consolidarea sustenabilă a economiei româneşti.

Modificările fiscale, peste 290 la număr, intrate în vigoare de la începutul anului lovesc agresiv în mediul economic privat. Cele mai afectate sunt IMM-urile, unde au început concedierile masive și închiderile de afaceri. Peste trei milioane de români lucrează în societăţi mici și mijlocii, iar riscul pierderii locurilor de muncă pentru ei este iminent. O aberaţie este şi măsura cu plata integrală a contribuțiilor sociale pentru contractele parțiale, ajungându-se la inepţia ca pentru două ore de muncă, angajatul să vină cu bani de acasă. Impactul acestei măsuri şi procedura lor de implementare a condus la pierderea acestor locuri de muncă, astfel circa 200.000 contracte de muncă s-au încheiat. Vulnerabilitatea atât din punct de vedere al instabilităţii locurilor de muncă, al costurilor suplimentare generate la nivelul contribuabililor şi al angajatorului creează anarhie şi confuzie în mediul de afaceri. Acest lucru induce o instabilitate fiscală greu de gestionat.

„Lovitura bumerangului este este relativ recentă, peste puţin timp însă, se vor vedea care sunt efectele în lanţ al acestei reforme fiscale negândite”, îmi spunea zilele trecute un specialist care deţine o firmă de contabilitate şi consultanţă fiscală, de prestigiu. Făcând referire la mediul de afaceri preponderant românesc, domnia sa îmi certifica că marea majoritate a mediul de afaceri îl reprezintă microîntreprinderile, care au în medie 2-5 de angajați. În acest context legislativ sunt necesari doi angajaţi care să pună la punct cu tot ceea ce înseamnă fiscalitate, în contextul în care până acum o persoană în regim part time putea rezolva problemele fiscale şi cele de resurse umane. Efectele, aşa zisei, Revoluţii fiscale pe 2018 sunt imediate şi au schimbat peste noapte faţa economiei româneşti.

Un studiu făcut de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Mici şi Mijlocii arată că Revoluţia fiscală însemnă mai multă birocraţie şi bani în plus pentru majoritatea companiilor. Totodată, majorările repetate ale salariului minim i-au obligat pe patroni să regândească strategia de business. Bugetele mărite din cauza lefurilor îi vor sili pe jumătate dintre oamenii de afaceri chestionaţi să treacă la concedieri cu efecte în lanţ ”. Tot în studiu se arată că 75% din firme au majorat salariile brute, urmând ca 90% dintre ele să facă ulterior disponibilizări de 1-5 salariaţi. Presiunea  fiscală şi creşterea artificială a salariilor minime vor duce în continuare pe parcursul primului  trimestru şi la alte disponibilizări.

În acest context, impactul bugetar negativ generat de pachetul de măsuri fiscale anunţate, de aproximativ 5 miliarde lei în anul 2018 şi de 3 – 4 miliarde în următorii, respectiv perioada 2019 – 2021, este îngrijorator şi va conduce la frânarea evoluţiei sustenabile a economiei. Noi avem nevoie, însă de măsuri reale de stimulare a creşterii economice. Trebuie să vorbim de un pachet de măsuri, dar şi de un dialog real, constructiv, cu toate părţile implicate, care să analizeze în profunzime agrumentele şi implicaţiile tuturor prevederilor, cu respectarea termenului legal privind transparenţa publică şi acordarea unei perioade de graţie de minim un an, înainte de intrarea în vigoare a legislaţiei. Ceea ce nu înţeleg guvernanţii este că reformele fiscale sunt prea complexe pentru a fi adoptate prin Ordonanţe de Urgenţă.

Din aceeasi categorie

Termeni si conditii
Business Press este o publicatie gratuita. Editorul isi rezerva dreptul de a determina categoriile de cititori care primesc publicatia gratuit. Orice parte a publicatiei poate fi reprodusa numai cu mentionarea sursei.