nr. 159 (octombrie-noiembrie 2017) retail Real Estate Forum 2017 17 oct

Romanian Retail Real Estate Forum, ediţia a IV-a

Reprezentanţii centrelor comerciale, consideră că mixul de retail se transformă prin accentuarea zonelor care nu ţin strict de shopping, potrivit unui comunicat de presă remis Redacţiei.

Speakerii din cadrul Romanian Retail Real Estate Forum, ediţia a IV-a, au arătat care sunt principalele tendinţe în piaţa de retail.

Tatian Diaconu, Director General, Immochan România, a spus că meseria de dezvoltator trebuie să evolueze: „Avem nevoie să ieşim dintr-un model orientat către shopping absolut, clienţii merg acolo unde li se oferă o multitudine de motive, iar shopping-ul poate fi ultimul motiv. Abordarea ar trebui să fie una de «urbanist». Asta înseamnă că nu mai privesc un proiect într-un mod izolat, focusat exclusiv pe zona care mă interesează pe mine, ci vorbim de proiecte care se bazează pe înţelegerea precisă şi locală a nevoilor comunităţii, creând astfel o legătură cât mai strânsă cu comunitatea. Meseria noastră a evoluat pentru că societatea a evoluat. Oamenii îşi vor oraşele înapoi. Oamenii vor să poată lucra.”

Andrei Pogonaru, CEO Veranda Mall, a amintit de lipsa de adâncime a pieţei de retail, din perspectiva numărului de retaileri, făcând referire la SUA, o piaţă de referinţă: „În America dispar retaileri, în România nu apar noi retaileri. Deşi avem puţini retaileri, vor suferi şi cei pe care îi avem”.
Una dintre soluţii, potrivit reprezentantului Veranda Mall, este tot un model american – dezvoltatorul centrului comercial trebuie să preia şi francize, deoarece „uneori nu poţi aduce experienţe diferite decât investind în ele din propriul buzunar„.

Sorin Blaga, general manager, Liebrecht and wooD România, companie care a dezvoltat şi operează centrul comercial Fashion House Outlet Center din Militari, a observat că există city mall-uri care îşi pierd din relevanţă, iar, în paralel, există un model de business cu risc foarte mic – outlet center-urile, care vin tot din SUA şi care în Europa sunt acum în număr de peste 140 de unităţi, având o rată de creştere foarte mare.

Sorin Blaga a explicat: „Nu online-ul este cel care va lovi în city mall-uri, ci comportamentul de cumpărare. În SUA a merge într-un shopping mall devine complet irelevant. Oamenii vor să meargă în open air-centers, vor să aibă posibilităţi de leisure şi entertainment altele decât indoor. De aceea, şi proiectul din estul Bucureştiului va fi de tip open air-center, un concept mai puţin vizibil în zona această a Europei„.

Ali Ergun Ergen, General Manager, TBE Solutions, companie de consultanţă în domeniu, consideră că e mult potenţial în România. Însă, pentru a fi competitive, centrele comerciale din a două generaţie trebuie să acorde mult mai mult spaţiu pentru leisure şi entertainment, informează sursa.

De aceea, „logistica tinde să devină noul retail”, a punctat Roxana Dudău, partener asociat în cadrul casei de avocatură Noerr, care a identificat o nouă problema în dezvoltarea mall-urilor – faptul că nu mai sunt terenuri foarte mari de vânzare.

Astfel de investiţii nu se vor mai putea face, decât cu ajutorul statului, prin parteneriat public-privat„, spune Roxana Dudău.

Dar, deocamdată, statul mai mult încurcă decât ajută, întârziind proiectele, sunt de părere analiştii din domeniu.

Florin Popa a menţionat, că teoretic, obţinerea tuturor autorizaţiilor nu ar trebui să dureze mai mult de trei luni.

Un alt subiect dezbătut în cadrul Romanian Retail Real Estate Forum 2017 a fost în ce măsură influenţează mediul online retailul tradiţional.

Florinel Chiş, directorul executiv al ARMO – Asociaţia Română a Magazinelor Online, a spus că anul acesta comerţul online local va depăşi 2 miliarde de euro.
Nici Şerban Radu, co-fondator Cărtureşti, nu vede în mediul online o ameninţare pentru retailul tradiţional. Magazinul online al Cărtureşti are o creştere anuală a vânzărilor cuprinsă între 70-100%, însă încă nu e un procent foarte mare din cifra de afaceri.
De asemenea, referitor la diferenţa de vânzări dintre librăriile stradale şi cele din mall-uri, Şerban Radu a recunoscut că „banii se fac la mall”, iar locaţiile stradale sunt ideale pentru evenimente.

Cătălin Pozdarie, General Manager, Hervis Sports, a dus şi mai departe explicaţia pentru situaţia din prezent în ceea ce priveşte relaţia dintre online şi offline în retail: „Suntem în epoca retailerului total, în viitor nu vor mai există canale, clientul va tranzita între magazinul fizic şi magazinul online fără a există bariere. Nu trebuie să mă mire dacă un client preferă să meargă în online. Concurenţă suntem noi, nu online-ul, online-ul trebuie văzut că o oportunitate în condiţiile în care nu putem fi peste tot„.

Frederic Lamy, CEO, Leroy Merlin, a spus că în magazine relaţia cu consumatorul este superioară faţă de ceea ce se întâmplă în online, mult mai personală.

Din aceeasi categorie

Termeni si conditii
Business Press este o publicatie gratuita. Editorul isi rezerva dreptul de a determina categoriile de cititori care primesc publicatia gratuit. Orice parte a publicatiei poate fi reprodusa numai cu mentionarea sursei.