ACTUALITATE infrastructura rutiera
Semnal de alarmă: În 85% dintre proiectele internaționale de infrastructură rutieră se intervine exclusiv reactiv

Conform celui mai recent studiu PIARC (World Road Association), al cărei membru este și compania SIXENSE GROUP, în doar 15% dintre proiectele de infrastructură rutieră de la nivel global există o cultură de management al riscurilor pentru infrastructura aflată în exploatare. Potrivit aceleiași analize, din care face parte și România, intervențiile reactive cresc cu până la 40% cheltuielile din etapa de mentenanță a infrastructurii rutiere.

În ceea ce privește riscurile care trebuie luate în calcul în etapa de exploatare a infrastructurii rutiere, cele mai frecvent amintite în studiu vizează factori ca: degradarea infrastructurii prin coroziune, creșterea ca volum a traficului, schimbările climatice, dar și accidentele rutiere și hazardurile naturale cum ar fi alunecările de teren sau cutremurele.

Conform raportului PIARC, atunci când se produc, astfel de evenimente afectează buna funcționare a infrastructurii, ceea ce are multiple consecințe care se reflectă în: daune (umane și materiale) și costuri suplimentare pentru reparații, dar și în prelungirea timpului petrecut în trafic, daune la nivelul mediului înconjurător și chiar pierderea reputației autorității care este responsabilă de gestionarea infrastructurii respective.

Cu toate acestea, doar 20% dintre autoritățile participante la studiul PIARC au declarat că respectă întocmai toate standardele de calitate în vigoare în ceea ce privește gestionarea proiectelor de infrastructură rutieră (ISO 55000).

În lumina acestor date, care iau în calcul și țara noastră, SIXENSE România, companie care oferă soluții și tehnologii de monitorizare în timp a comportarii construcțiilor, trage un semnal de alarmă la nivel local.

În mod clar, studiile internaționale demonstrează că o infrastructură rutieră monitorizată în exploatare și asupra căreia se intervine proactiv – eficientizează investițiile, duce la un flux îmbunătățit al traficului, reduce rata accidentelor și a fenomenelor naturale care pot să afecteze o autostradă și chiar contribuie la diminuarea poluării fonice. Cu toate acestea, soluțiile disponibile la nivel de asset management nu sunt încă adoptate pe scară largă sau sunt insuficient bugetate, deși etapa de exploatare dintr-un proiect de infrastructură este, de fapt, cea mai importantă și de durată și ar trebui să fie însuși motivul pentru care se construiește. Dacă pe plan international există multe autorități publice care au adoptat un mod de lucru ce are în vedere siguranța în exploatare și eficientizarea investițiilor făcute de către stat, pe plan local asset managementul și risk managementul sunt încă teritorii insuficient explorate, iar asta se reflectă în calitatea, performanța și siguranța drumurilor și autostrăzilor pe care le avem”, a declarat Mariana Garștea, CEO SIXENSE România, parte din SIXENSE GROUP, companie membră PIARC.

Potrivit raportului PIARC, cu informațiile colectate prin urmărirea în timp a infrastructurii rutiere, poți interveni inclusiv pentru reducerea zgomotului și a poluării fonice generate de trafic, ceea ce afectează 125 de milioane de europeni, generează 10.000 de decese premature pe an, afectează somnul a 8 milioane de persoane și este principala cauză a hipertensiunii arteriale pentru alte 900.000 de persoane.

Este nevoie să facem vizibil și pe plan local impactul pe care un proiect de infrastructură bine gândit îl are atât la nivel economic, cât și la nivelul întregii comunități. Acest lucru pornește de la modul în care gestionăm riscurile și trece prin decizia de a interveni proactiv pentru prelungirea duratei de viață a unui proiect de infrastructură. În cele din urmă, toate aceste acțiuni cresc calitatea vieții dintr-o regiune și duc la orașe mai reziliente și mai sigure”, a completat Mariana Garștea, CEO SIXENSE România.

Studiul PIARC a luat în calcul 64 de autorități (publice și private) responsabile de infrastructura rutieră din 37 de țări ale lumii și a constat în aplicarea unui chestionar online, dar și a unor interviuri în profunzime. Raportul acoperă cu precădere țările din Europa, printre care și România.

 

Despre SIXENSE România

SIXENSE România oferă tehnologii de instrumentare și monitorizare a riscurilor structurale și geotehnice asociate șantierelor, precum și inginerie specializată pentru diagnosticarea, protecția și întreținerea activelor (asset management) și platforme informatice digitale.

Compania este parte din SIXENSE GROUP, lider mondial în domeniu, și este prezentă în România din 2009. Printre proiectele din portofoliul SIXENSE România se numără:  Prima secțiune – Linia de Metrou 5 București (monitorizare geotehnică și structurală), Tunelele Daneș și Sighișoara (monitorizare geotehnică și structurală feroviară), Linia de metrou 4 București (monitorizare structurală în exploatare), Pod nou Agigea (monitorizare structurală în exploatare), Stadionul Arcul de Triumf, Aviației Tower, The Light, Millo 6, Tandem, Țiriac Tower, Ana Tower, Green Court C (monitorizare geotehnică și structurală) ș.a.

 

 

Related Post

Termeni si conditii
Business Press este o publicatie gratuita. Editorul isi rezerva dreptul de a determina categoriile de cititori care primesc publicatia gratuit. Orice parte a publicatiei poate fi reprodusa numai cu mentionarea sursei.