nr. 164 (martie - aprilie 2018) spinach

Spanacul, ideal pentru o alimentaţie sănătoasă

Conform tradiției populare, spanacul este un aliment bogat în fier, care ne apără de anemie. Fierul este un micronutrient vital pentru organismul uman, făcând parte din compoziția hemului din hemoglobină și mioglobină, cu rol în transportul oxigenului la țesuturi.

Conform Organizației Mondiale a Sănătății, deficitul de fier afectează mai mulți oameni decât orice altă boală, constituind o problemă de sănătate publică. În general, cele mai afectate categorii de populație sunt femeile și copiii. În România, conform celui mai recent document publicat de Organizația Mondială a Sănătății, s-a estimat că, în 2011, 24 % dintre femeile cu vârstă între 15 și 49 ani sufereau de anemie.  La început, anemia poate trece neobservată. Când evoluția ei este de mai lungă durată, organismul poate resimți oboseală, pierderea energiei, bătăi rapide ale inimii/dureri de cap (mai ales în condiții d efort fizic), dificultate de concentrare, paloarea pielii, crampe musculare sau insomnie.

Datele publicate până acum despre concentrația fierului în frunzele de spanac indică faptul că acesta se găsește într-o cantitate mult mai mică decât percepția generală. Mai mult, fierul de origine vegetală este utilizabil în proporție de 3-10%, pe când cel din produsele animale are o biodisponibilitate de 25-30 %. Însă cantitatea de fier absorbită de organism este mai mare în prezența vitaminei C.  În spanac găsim cantități mari de vitamină A, vitamină K și folat. Vitamină A este importantă pentru vederea pe timpul nopții, dar și în creșterea și dezvoltarea celulară, reglarea funcțiilor sistemului imun și în reproducere. Sub denumirea de vitamină K sunt reunite mai multe substanțe cu proprietăți asemănătoare, implicate în procesul de coagulare. Folatul (Vitamină B9) este implicată în sinteză ADN, metabolismul aminoacizilor, diviziunea celulară și în măturarea celulelor roșii sanguine.

Spanacul este una dintre legumele recomandate în această perioadă, putând fi consumat atât în stare crudă, sub formă de salate, cât și în mâncăruri. După cum stiţi, 100 de g de spanac crud asigură doză zilnică de vitamină A și vitamină K, iar în ceea ce privește fierul, asigură doar o treime din doză recomandată. Totuși, datorită conținutului caloric mic, doar 23 kcal pentru 100 g, el poate fi o sursă bună de fier pentru persoanele care au deficit de fier, fără a avea un impact pe greutate. De asemenea, prin conținutul crescut de vitamine A îl putem folosi pentru a ne îmbunătăți vederea nocturnă. Poate fi consumat în timpul sarcinii pentru a preveni deficitul de folat, care este implicat în defectul de tub neural și retard de creștere intrauterină la făt. Din cauza conținutului crescut de oxalați, el trebuie evitat de persoanele care au acidul uric crescut în sânge, care suferă de gută sau de litiază renală. Persoanele care iau tratament cu warfarină (un medicament anticoagulant, folosit post infarct miocardic, în trombozele venoase, etc) trebuie să aibă un consum constant de alimente care conțin vitamină K (așa cum este și spanacul), pentru a nu influența efectul terapeutic al acesteia.

Din aceeasi categorie

Termeni si conditii
Business Press este o publicatie gratuita. Editorul isi rezerva dreptul de a determina categoriile de cititori care primesc publicatia gratuit. Orice parte a publicatiei poate fi reprodusa numai cu mentionarea sursei.