Analiză: Cum se modifică structura IMM-urilor odată cu ieşirea din pandemie

IMM-urile româneşti au fost afectate diferit de pandemia de coronavirus. Există companii care trec prin momente dificile, dar cu siguranţă sunt şi firme care au venituri în creştere şi se bucură de schimbările pozitive care vin odată cu situaţia creată.

Multe companii se gândesc la continuitatea afacerii, în care echipele rămân unite fie că lucrează de acasă, de la birou sau hibrid. Pentru ca firmele să aibă succes în noul mod de lucru şi de a continua afacerile în pandemie, ele trebuie să se transforme și să includă și asistenţi virtuali, să fie pregătite să îmbrăţişeze digitalizarea proceselor şi a finanţelor, în timp real.

„Fiecare antreprenor și fiecare afacere trebuie să stabilească în ce etapă se află, în care categorie se încadrează, având în vedere potențialul dar și intenția de dezvoltare. În funcție de acest lucru, se parcurg etape specifice pregătitoare și se au în vedere oportunitățile, dar și punctele de atenție. Decizia luată din scurt penalizează rezultatele, fie că vorbim de asocieri, exit sau celelalte opțiuni″, declară Ioana Arsenie, strateg financiar si Fondator Trusted Advisor Strategy & Finance.

Printre cele mai întâlnite categorii în mediul de afaceri se numără:

  1. Portofoliu diversificat de afaceri

Context: Antreprenori care au marcat rezultate bune cu afacerea inițială și au decis să investească și în alte industrii. Sau persoane care dispun de capital și intră cu capital minoritar în afaceri diferite. Criză pandemică a evidențiat cât de mare este riscul de a lucra cu toate resursele în turism, horeca, evenimente, etc. Astfel, observăm o diversificare și ne așteptăm la o creștere a antreprenorilor care investesc în mai multe industrii cu peste 20%.

 

Beneficii:

  • Distribuirea riscului: Compensarea scăderilor dintr-un business cu creșteri în alte industrii
  • Oportunitatea de optimizare a costurilor fixe (departamente suport consolidate – shared services, infrastructură / logistică optimizate). În această situație se lucrează structurat cu procese customizate, construite atent, pe baza obiectivelor și ținând cont de bugete.

Puncte de atenție:

  • Analiza separată a liniilor de business
  • Definirea și monitorizarea standardelor de performanță pentru fiecare afacere în parte.

Din experiență noastră, dacă se lucrează atent la nivel de politică comercială, în peste 60% din cazuri nu se urmărește rezultatul financiar pe fiecare linie de business, prin raportare la un buget de venituri și cheltuieli dinamic (simulator de business) și controlul fiecărui business dpdv cash-flow. Aceste aspecte sunt mai deficitare în contextul în care se lucrează pe aceeași entitate juridică.

 

  1. Mai multe SRL cu acelaşi CAEN

Context: Decizia de a deschide un SRL nou cu activitate similară a fost realizată pe baza beneficiilor enumerate mai jos. Mă aștept să se intensifice acest proces, dacă nu este controlat prin restricții impuse de lege, știind că urmează reducerea pragului de aplicare a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor. Firmele având cifra de afaceri în intervalul 500k-1mEuro și profitabilitate brută peste 6% vor analiza cu siguranță opțiunea aceasta, considerând procesele și fluxurile operaționale și alte elemente privind identitatea afacerii în piață.

Beneficii:

  • Accesarea de fonduri nerambursabile
  • Sarcina fiscală redusă (impozit – microîntreprindere sau 16%)
  • Afaceri mici, cu profil B2C dar și B2B, care se multiplică pe mai multe SRL-uri pentru a rămâne sub 300000 ron –plafonul TVA.

Puncte de atenție:

  • Cu toate că este important să beneficiem de oportunități, nu cred că o afacere trebuie construită prin orientare excesivă în aceste zone. Fragmentarea afacerii vine la pachet cu neplăceri administrative sau pot să apară procese de facturare între entități și transparență crește prin obligativitatea de a realiza dosarul prețurilor de transfer, după pragul de 50 000 euro.
  • Dpdv finanțare bancară, atragerea unui investitor sau exit discuțiile sunt mai complicate.

 

  1. Continuarea afacerii și schimbul de generații

Context: Firmele înregistrate în anii ’90-2000 sunt la momentul la care pregătesc sau sunt în proces de transfer de la părinți la copii sau către o echipă de management.

Oportunități:

  • Etapa aceasta aduce standardizare în business, de la formalizarea proceselor operaționale, strategice și decizionale. Transferul de responsabilitate se realizează corect prin tranziția către un mod nou de a face lucrurile, mai structurat, cu fundamentarea deciziilor și implementarea de instrumente moderne pentru controlul operațiunilor și al banilor.

Puncte de atenție:

  • Procesul de transfer necesită resurse de timp și trebuie structurat pe etape. Experiența seniorilor trebuie valorificată și potențată de viitorii lideri.
  • Preluarea răspunderii se face echilibrat cu autoritatea primită.

 

  1. Exit

Context: Din experiența noastră, peste 50% din antreprenorii care doresc să iasă din busines iau această decizie în situație de criză, forțați de împrejurări, precum: probleme de continuitate, resurse, pierderi, care vin dintr-un management defectuos și consideră că această este o soluție pentru a opri pierderile.

De foarte multe ori întrebările “ce vinzi” sau „cât valorează afacerea” nu au un răspunsuri bine documentate, pe baza cărora să poată fi demarate negocieri.

De asemenea în peste 80% din IMM-urile sub 1 mEuro decizia de exit este greu de implementat pentru că afacerea nu funcționează fără antreprenor.

Oportunități:

  • Pe baza unei diagnoze, păstrăm în business doar ce e important și aduce valoare în termen de profit. O analiză tip blue-ocean, pe componentele lanțului de valoare, este foarte utilă.
  • Realizarea unei strategii de pregătire a exit-ului: structură – linii de business, piețe, produse, – finanțare, – cheltuieli și – investiții și optimizarea pe toate aceste axe.

Puncte de atenție:

  • Vânzarea unui business aflat într-o etapă dificilă dpdv cash-flow sau într-o industrie aflată în criză poate să marcheze pierderi foarte mari, până la jumătate din valoarea stabilită într-un context „corect” de vânzare.

 

  1. Capital prin asociere

Context: Asocierea realizată în vederea creșterii business-ului, dar și cu scopul de a livrara proiecte mai mari și/sau extinderea capacității de producție/livrare.

Oportunități:

  • Optimizarea structurii afacerii, a costurilor
  • Orientare crescută către performanță.

Afacerile realizate prin asociere sunt mai orientate spre profit și au guvernanță mai performantă.

Puncte de atenție:

  • Asocierea / parteneriatul aduce rezultate atunci când resursele și rezultatele sunt corect calibrate între asociați.

 

  1. Scalare: Investitori / Listarea de acţiuni la Bursă

Context: Organizația funcționează pe principii și standarde corporative și are o performanță financiară în creștere și cu o dinamică remarcabilă.

Oportunități:

  • Vizibilitate și transparență
  • Acces la finanțare

Puncte de atenție:

  • Evaluarea afacerii
  • Calibrarea corectă între standardizarea impusă și nevoia de agilitate în business, procese și decizii, acută în situația actuală.

 

Trusted Advisor Strategy & Finance oferă servicii integrate, astfel că zona de bază – 85% o reprezintă proiectele recurente de contabilitate, raportare financiară si bugetare pentru management, iar 15% sunt proiecte strategice, de diagnoză, optimizare financiară și fiscală sau optimizare departamente, procese și proceduri, pentru peste 80 de conturi active, IMM-uri si ONG-uri, în portofoliul de clienți.

 

Despre Ioana Arsenie – strateg financiar, fondator Trusted Advisor Strategy & Finance si Trusted App

A început cariera în anul 2000, în consultanță, într-o firmă românească, cu clienți antreprenori români, și ulterior într-o firmă străină, unde a lucrat pentru companii străine, preponderent clienți francezi. Astfel, primii 4 ani au definit standardele în profesie, alături de calificarea ACCA. Ulterior, în rolurile de management operațional și strategic, în România și regiune, Ioana a descoperit cât este de important ca funcția financiară să fie dublată de implicarea în strategia de business. A fost Business Partner în multinațională și a coordonat, în calitate de membru non-executiv proiectele de strategie ale companiei, în vederea dublării rezultatelor. Din 2015, Ioana a decis să pună la dispoziția IMM-urilor expertiză de top, prin servicii integrate de strategie financiară și contabilitate, în cadrul firmei proprii, Trusted Advisor Strategy & Finance și ajută companiile să aibă strategii financiare sănătoase și clare, prin profesionalism și digitalizare, folosind instrumente precum Tabloul de Bord, Simulatorul de Business si Trusted App.

Pentru mai multe detalii, vă rugăm să vizitați https://trustedadvisor.ro/