Europa investeşte sume mari de bani pentru a readuce ceea ce este natural în agricultură. În ceea ce privește România, țara noastră a păstrat un mod natural de a face agricultură. Acesta este recunoscut în Europa ca fiind un model pentru agricultura viitorului. Este un model real pentru securitatea alimentară pe termen lung, legată de comunităţile sustenabile şi de cultivarea pământului.
Potențialul geografic și agricol al României reprezintă rezultatul unui parteneriat durabil între om şi natură. Bogăţia incomensurabilă a acestor zone, peisajele, pajiştile pline de flori bogate, cu toate speciile de animale, cărora le oferă adăpost şi hrană depinde în întregime de menţinerea şi continuarea sistemului de management tradiţional al resurselor. Fără comunităţile agricole, natura ar fi pierdută. Potenţialul natural al zonelor le permite agricultorilor să producă alimente de calitate foarte bună.
Alimente româneşti sunt delicioase și bine apreciate. Gustul cărnii, al legumelor şi fructelor este destul de diferit de gustul alimentelor produse în masă în alte părţi ale Europei. De asemenea, avem câţiva mari bucătari români, care gătesc nişte mâncăruri extraordinare. Problema este de imagine: românii au fost izolaţi pentru atât de mult timp, încât, acum, ei cred că produsele străine sunt mai bune.
Dar acest sentiment deja se schimbă şi, în câţiva ani, românii vor înţelege că hrana lor este mai gustoasă, mai sănătoasă, mai naturală. Astfel, ei îşi vor sprijini agricultorii mai bine pe piaţă. Este foarte important să recunoaştem acest lucru şi să ajutăm aceste zone prin construirea unui viitor real din punct de vedere economic pentru comunităţile locale.
Deși România are importante atuuri în domeniul ecologic, performanțele ei continuă să fie modeste, iar modelul agroalimentar românesc pare să evolueze contrar celui european care se bazează din ce în ce mai mult pe ecologic. Mediul de afaceri din acest domeniu este împovărat și puțin sprijinit, filierele nu sunt consistente, iar confuzia ecologic-convențional persistă în detrimentul celor care investesc în alimente sănătoase.
Aceste produse tradiționale, alături de țăranii ospitalieri și gospodarii din mediul rural, alături de tradițiile care încă se mai păstrează și de peisajele din satul românesc fac mult bine imaginii României și cu toții suntem datori să susținem acest lucru, producând și consumând produse autohtone.
De asemenea, importanța promovării în rândul tinerilor a consumului de produse românești prin intermediul educației atât în școli cât și în familie trebuie să reprezinte o datorie națională. Recenta pandemie va accelera adopția agriculturii ecologice în Uniunea Europeană, dar și la nivel global, iar România are din start un atu viabil în acest sens.