Prima ediție a CFO Conference din Oradea – principalele concluzii. „CFO-ul ar trebui să devină un profesor pentru organizație din perspectiva inteligenței financiare”

Profesioniști din domeniul financiar s-au reunit, pe 22 octombrie 2025, la prima ediție a „CFO Conference” organizată de BusinessMark la Oradea. Pe scena evenimentului au urcat experți de top ce au dezbătut strategiile necesare unui director financiar pentru a conduce organizația în actualul peisaj macroeconomic și fiscal.

În cadrul sesiunilor de prezentări și panelului, invitații au subliniat rolul esențial al directorului financiar ca partener strategic al business-ului, care trebuie să depășească sfera raportărilor și să înțeleagă fluxul complet al proceselor și lanțul de aprovizionare, astfel încât să poată optimiza resursele. De asemenea, experții au tras un semnal de alarmă cu privire la necesitatea profilaxiei riscurilor fiscale, accentuând că, pe fondul digitalizării accelerate a ANAF (e-Factura, e-TVA, e-Transport) și a presiunii de colectare, inspecțiile fiscale sunt tot mai specifice. Ei au subliniat importanța gestionării proactive a riscurilor și a flexibilității în luarea deciziilor bazate pe informații actuale, notând că perioadele de criză, deși dificile, oferă oportunități semnificative de creștere și corecție pentru companiile reziliente.

PRIMA SESIUNE

Daciana Popescu, Finance Director, Plexus, a deschis prima sesiune a conferinței, vorbind despre abilitățile cheie ce îi sunt necesare unui director financiar modern.

Există o serie de elemente esențiale pentru un parteneriat de succes în business. Primul este legat de cunoașterea business-ului – fie că lucrăm în companii multinaționale, că avem afaceri mici, că avem firme de contabilitate, este extrem de important să cunoaștem business-ul. Ce înseamnă asta? Să fim parteneri cu cei care conduc operațiunile; să înțelegem că ceea ce se întâmplă în operațiuni este esențial, pentru că putem oferi suport. Înțelegerea fluxului complet al procesului ajută partenerii financiari să optimizeze resursele. Înțelegerea nevoilor și comportamentelor clienților este crucială, pentru că putem oferi soluții clare, putem veni în parteneriat cu clienții, iar aceste soluții ne pot crește vânzările în companie. Un aspect foarte important este și cunoașterea lanțului de aprovizionare – acest aspect le permite profesioniștilor din finanțe să evalueze costurile și riscurile, aliniind planificarea financiară cu operațiunile lanțului de aprovizionare eficient. Este important să fim prezenți în business – să nu venim doar cu o raportare, ci să fim integrați cu echipele operaționale”, a spus ea.

A urmat Călin Stan, Partener, Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL, care a vorbit despre profilaxia riscurilor fiscale și ce presupune analiza de risc.

În momentul de față, inspecțiile fiscale se desfășoară pe baza unei analize de risc realizate în interiorul ANAF, ținând cont de criterii obiective. Indicatorii de risc variază foarte mult și acoperă o plajă mare de chestiuni în baza cărora ANAF face o analiză și rezultă un scor de risc. În acel moment, ANAF, obligatoriu, trebuie să trimită o notificare de conformare și să spună care sunt riscurile fiscale raportate la activitate, iar apoi aveți 30 de zile pentru a vă conforma. Notificarea de conformare arată care sunt zonele de interes ale ANAF în ceea ce vă privește. Astfel, poți avea o imagine de ansamblu sau apropiată de plaja chestiunilor care fac obiectul chestiunii de risc. Cum ajungem la profilaxie? Trebuie să înțelegem care sunt acele aspecte ce te duc într-o zonă de risc fiscal cu consecința probabilă a unei inspecții fiscale. În momentul în care înțelegi asta, poți face profilaxie și, periodic, să te uiți dacă sunt depuse declarațiile, dacă am plătit la timp, să revizuim politica prețurilor de transfer, etc. Profilaxia este extrem de importantă, pentru că, în momentul în care vine inspecția fiscală, riscul nu se raportează doar la acele aspecte raportate în notificarea de conformare. Discutăm de un risc pe care nu îl poți controla când vine inspecția fiscală. Dacă a început o inspecție fiscală, nu știi cum se va încheia. Dacă îți faci tu singur o analiză de risc și ajungi la concluzia că, făcând ajustări, preîntâmpini zona de risc”, a spus el.

Adrian Dinu, CEO, Creasoft, a adus în discuție strategiile prin care un director financiar poate eficientiza costurile.

CFO-ul se ocupă de zona de costuri, astfel că o parte care ne interesează este legată de costurile privind administrarea de personal. Aplicația noastră ajută la centralizarea documentelor: contracte, acte personale, evaluări, concedii, SSM și PSI. Este integrată inteligența artificială, care verifică și autocompletează datele din actele încărcate, inclusiv termenele de expirare. Pot fi generate documente de muncă, avem opțiunea de export sau semnare electronică a documentelor de muncă și este integrată cu REGES, astfel că se actualizează automat schimbările în REGES (…).

Avem o aplicație pe care o poate instala orice angajat. Am avut un client unde angajații au fost inițial reticenți în a-și folosi telefonul, însă logistica pentru folosirea cardurilor de acces era destul de complicată, mai ales în zona de producție. Ei pot folosi aplicația pe telefon sau pot avea acces la niște info-chioșchiuri, unde puteau accesa toate informațiile necesare. Însă acum se folosește doar pentru a scoate fluturașii. În Brăila, în zona de producție, au fost peste 1.000 de angajați care au adoptat folosirea telefonului”, a precizat el.

În continuare, Alina Andrei, Partener, Cabot Transfer Pricing, a vorbit despre situațiile în care companiile sunt predispuse unei inspecții fiscale.

Experții OECD care ne evaluează țara în vederea aderării spun că ANAF este cea mai digitalizată instituție din România. La nivelul ANAF există un birou care, pe baza datelor colectate, face analize predictive. Aceste analize predictive au în vedere toate acele informații pe care ANAF le colectează din tool-urile dezvoltate și implementate anii trecuți, în care contribuabilii sunt obligați să declare: e-Factura, e-TVA, e-Transport, ceea ce mă face să cred că ANAF are cele mai multe informații din România. Dacă ar fi integrate într-o bază de date, cred că ar avea o putere de analiză foarte mare și controalele ar fi mult mai targetate. În afară de analizele făcute, toate aceste informații au rolul de a fi utilizate în analiza de risc. Pentru prețuri de transfer, pierderea din exploatare rămâne principalul risc și este probabil să primesc o inspecție fiscală. În practică, în ultimii ani sunt mai dese inspecțiile fiscale în alte orașe față de București-Ilfov. Până anii trecuți, erau firme cu indicatori de risc care nu fuseseră controlate. În alte orașe decât București sunt mult mai multe controale în zona de prețuri de transfer”, a explicat ea.

Daniel Hadar, Tax Director, NNDKP Cluj-Napoca, a explicat, în prezentarea sa, de ce a crescut numărul inspecțiilor fiscale: „În 2024, am avut un deficit uriaș. Am avut o creștere exponențială a dobânzilor și costurilor de îndatorare. Am avut și avem un grad scăzut de colectare a impozitelor și taxelor – în 2024, am fost la 26,1% procente din PIB, față de media Uniunii Europene, care este de 40%. Am avut și o absorbție scăzută a fondurilor europene și din PNRR. Vedem, de asemenea, că avem cel mai mare gap de TVA, ca procent. În 2025, inițial s-a estimat o rată a inflației în scădere de 4,6%, însă rata revizuită ajunge la 9%, ceea ce este foarte mare, și este influențată de mai mulți factori, precum liberalizarea prețurilor la energie. Avem dobânzi foarte mari la serviciul datoriei publice – acestea vor ajunge la 3% din PIB, ceea ce este enorm de mult. La nivelul lui 2024, nivelul datoriei publice a crescut cu 12%. A fost un an electoral și s-au aruncat cu bani în foarte multe direcții. Lucrurile nu stau foarte bine la nivel macroeconomic. Analizând toate aceste informații, ne dăm seama de ce ANAF este mai abrazivă în ceea ce privește interacțiunea cu contribuabilii. Controalele se întâmplă mai repede, deciziile sunt, în anumite situații, nefavorabile. Numărul de inspecții fiscale este foarte mare, există o presiune de a colecta cât mai multe venituri.”

Reprezentanții NOA, Grigore Constantinescu, Internal Audit Partner, și Simona Sarivan, Internal Audit Director, au susținut o prezentare cu tema: „Auditul Intern ca partener de încredere al CFO-ului”.

Când vorbim despre Audit Intern vorbim despre plus valoare și despre cum putem transforma obligația legală într-un vector de creștere pentru companii”, a precizat Grigore Constantinescu.

Auditorii interni nu au un rol doar de a audita probleme, ci de a identifica soluții și o cale spre evoluție societăților. Aceasta ar trebui să fie abordarea tuturor companiilor, atunci când implementează o funcție de Audit Intern. În definiția Auditului Intern, accentul este pus pe a adăuga valoare și de a susține organizația, având un rol de consiliere, de asigurare, arătând lucrurile în perspectivă. Nu identifică doar problemele din trecut, ci poate veni cu o soluție pentru viitorul organizației. Riscul este în centrul tuturor activităților noastre – identificăm riscuri și privim lucrurile din această perspectivă. Când facem evaluarea riscurilor potențiale și planificarea multianuală de Audit Intern, aplicăm principiul Pareto: 80% din efectele pe care le observăm sunt generate de 20% din cauze. Ne concentrăm asupra acelor situații cu impact semnificativ asupra unei societăți. Această identificare a riscurilor este piatra de temelie pentru activitatea viitoare a auditorilor. Ulterior, avem și o etapă de discuții cu managementul companiei, prin care stabilim care să fie misiunile de Audit Intern prioritare pe care să le abordăm în perioada imediat următoare. Astfel conturăm și strategia pe termen mediu-lung a Auditului Intern”, a continuat Simona Sarivan.

SESIUNEA A DOUA

Corina Mureșan, Senior Managing Associate, Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL, a prezentat câteva soluții pentru îmbunătățirea situațiilor financiare și a cashflow-ului.

Prima soluție vizează recuperarea TVA aferentă creanțelor neîncasate de la clienți. Conform Codului Fiscal, ajustarea TVA e permisă la data deschiderii procedurii falimentului sau la data aprobării Planului de Reorganizare prin care creanța este modificată sau eliminată. Totuși, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a stabilit că o astfel de abordare este contrară Directivei de TVA și că ajustarea de TVA ar trebui permisă la momentul la care există probabilitatea de neîncasare a creanțelor respective. Un termen de 6 luni, cum a fost cazul în speța respectivă, a fost considerat suficient pentru posibilitatea ajustării.  Astfel, recomandarea este să analizați situația și vechimea creanțelor neîncasate pentru a se putea determina eligibilitatea solicitării ajustării de TVA, împreună cu documentele justificative necesare și un timeline estimat de obținere de la bugetul de stat a acestor sume. O a doua soluție este obținerea dobânzilor de întârziere și actualizarea cu rata inflației a principalului pentru toate sumele recuperate cu întârziere de la autorități, precum: TVA rambursată cu întârziere, alte creanțe fiscale, sume achitate în baza deciziilor de impunere anulate ulterior, concedii medicale și de maternitate restituite cu întârziere, sume reprezentând granturi, subvenții ajutoare de stat plătite cu întârziere”, a spus ea.

Marius Maier, Partener, Director General, CMC GRUP RISK  a adus în discuție importanța managementului de risc.

Am ajuns, în timp, la concluzia că nu este suficientă cumpărarea de asigurări, ci că trebuie să extindem managementul de risc, să acționăm preventiv, iar managementul de criză este necesar în situații care pot afecta supraviețuirea sau reputația companiilor. Foarte des, întâlnim situații în care nu verifică nimeni maniera în care acele situații de risc s-au întâmplat. La nivel internațional, există numeroase studii privind situațiile de risc care «pândesc» organizația. Un studiu arată că riscul cibernetic este în top 5. În România, riscul politic și-a dovedit efectul și impactul. Asiguratorii ne învață că riscul e acea situație care e viitoare, care afectează obiectul asigurat și care provoacă pagube. Am încercat să înțeleg contextul unui CFO – el se bazează pe extrem de multe instrumente și trebuie să fie pregătit, pentru a avea perspectiva de ansamblu, care îl ajută. Există soluții pentru a gestiona riscurile: avem platforme, avem soft-uri specifice care ne ajută.”

Ultima parte a conferinței a fost dedicată unui panel moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat: Mircea Varga (Teilor Holding, Star Stone, Perla Harghitei, Apemin Tușnad), Iulia Mitaru (Celestica), Alina Silaghi (ProfiDOC), Ovidiu Robotin (Qubiz Group) și Laszlo Galik (Cesal – Atlas Group).

Un CFO joacă un rol strategic la nivelul organizației, au subliniat invitații panelului. În acest context, Mircea Varga, Chairman of the Board, TEILOR Holding; Trusted Advisor to the Board, Star Stone, Independent Board Member, Perla Harghitei  & Apemin Tusnad, a explicat: „Dacă nu știi să iei decizii în momente dificile, riști să te scufunzi cu tot cu barcă. Skill-urile unui CFO, din punctul meu de vedere, sunt același, însă contextul s-a schimbat. Trebuie să știm să folosim skill-urile într-un mediu mai dificil. Poziția de CFO este foarte importantă; el trebuie să fie un business partner, să se implice, să înțeleagă vremurile, însă în acest context, CFO-ul ar trebui să devină un profesor pentru organizație din perspectiva inteligenței financiare. Cifrele nu sunt doar obligația CFO-ului, ci trebuie asumate de fiecare manager – aici este rolul CFO-ului: să educe financiar organizația și să nu le lase izolate datele în departamentul financiar. Uneori, oamenii nu înțeleg cifrele. Se înțelege foarte bine business-ul din perspectivă organizațională, comercială – brand, produs, piață -, dar când mă uit în zona de înțelegere financiară a business-ului, aici dă cu virgulă. Cu precădere, în zona de management, înțelegerea financiară nu este eficientă, iar deciziile se iau dintr-o zonă emoțională. Rolul unui CFO, din acest punct de vedere, nu a fost nicicând mai important. Un CFO trebuie să crească nivelul de înțelegere a business-ului. Orice companie inteligentă financiar va trece mai diferit și mai bine ca orice altă companie care nu își face temele.”

Noi activăm în sectorul materialelor de construcții – suntem printre cei mai afectați de tot contextul local. În același timp, anul trecut a fost cel mai bun an din istoria companiei, iar anul acesta va fi unul și mai bun. Avem o creștere de două cifre de la an la an. Piața este în scădere de anul trecut. Pe cantități vedem că scăderea continuă pentru anul acesta, în special începând cu luna august. Ce se întâmplă în economie, în România și la nivel global, reprezintă cicluri economice normale, care revin la câțiva ani. Considerăm că suntem pregătiți pentru ele – se pune accent foarte mare pe eficientizare și pe răspunsuri rapide la provocările care ar putea să apară. Să încercăm să ne pregătim pentru cele mai rele scenarii. Continuăm investițiile în ce putem – credem în economia țării care, probabil, nu își va reveni anul viitor, însă aceste cicluri se vor termina. Este multă oportunitate într-o criză, poate mai multă decât într-o piață în continuă creștere. Ce vedem acum este o corecție, cu ajutorul gratuit al decidenților politici. Investim pe capacitate de producție, pe automatizare, iar la nivel de grup investim în digitalizare – am făcut pași semnificativi și ne ajută să luăm decizii în timp real și în cunoștință totală de cauză. Ce am văzut este că decizia de mâine bazată pe informațiile de astăzi s-ar putea să vină cam târziu. E important să avem informații actuale, să fim flexibili, să decidem rapid, în baza acestor informații”, a intervenit, la rândul său, Galik Laszlo, Director Financiar Executiv – membru al Board-ului, Cesal – Atlas Group.

Așteptăm mai multă claritate de la autorități pentru că, fără prea multă claritate, vom avea o aterizare forțată a economiei, iar mediul de business va avea mult de suferit. Începând din decembrie 2024, am început să facem o analiză detaliată a piețelor în care activăm. Am analizat informațiile colectate și, în baza lor, am decis să facem investiții în următorii ani. În 2026, investim mult în crearea de parteneriate noi, piețe noi, domenii noi, în care nu am activat anterior, tocmai pentru că ne-am dat seama că trebuie să facem o schimbare radicală în abordarea piețelor. Ca finanțare, suntem destul de fericiți să ne finanțăm prin surse proprii”, a spus, în continuare, Ovidiu Robotin, Chief Financial Officer, Qubiz Group.

La rândul său, Alina Silaghi, Expert Accountant, Financial Auditor, Business Consultant, Administrator ProfiDOC, a completat: „Există, în România, o presiune fantastică pe tot ce presupune costurile cu energia, materia primă, forța de muncă. Avem un impact major și nu estimez că în 2026 lucrurile vor fi mai roz. Avem o reziliență mare, suntem atenți la tot ce putem optimiza – aici vorbesc de digitalizare, de creșterea eficienței pentru a menține nivelul costurilor, însă mă întristează această așteptare de a vedea dacă deschid divizii noi, business-uri noi. Există o problemă și pe piața de creditare. Vedem o stare de așteptare care, pentru cei care vin de zona de business, există o stare de supărare – oamenii își doresc să facă lucruri, însă, cumva, nu mai au curajul de a merge înainte; este un stand-by care nu cred că este sănătos pentru business. Ultimii 30 de ani ne-au învățat să ne adaptăm, regrupăm, găsim noi soluții, chiar dacă poate nu vom fi în 2026 pe un trend de creștere. Este important să înțelegem că trebuie să găsim soluții, să fim pregătiți pentru ele. Antreprenorii, în 2026, vor fi să învețe să lucreze la aceste aspecte, dacă nu se pregătesc acum, pe final de an.

În industria electronică, suntem pe creștere. Eu sunt într-un rol global. 2025 a fost un an extraordinar de bun, pentru că organizația noastră a învățat să fie rezlilientă – criza din 2008, criza pe lanțul de aprovizionare, toate acestea ne-au pregătit. Am învățat că trebuie să avem o balanță foarte puternică, o lichiditate foarte bună. Avem norocul să fi schimbat strategia la nivel global, acum 10 ani. Avem clienți din giganții IT. AI-ul «explodează», iar pentru AI e nevoie de echipamente, iar noi producem foarte multe din echipamentele lor. La nivel global, am crescut, arată bine situația. La nivel de România, este o poveste la fel de frumoasă pentru 2025. Cred că Celestica a avut, în țara noastră, cea mai mare cifră de afaceri din ultimii ani. Vedem 2025 într-o poziție bună, dar 2026 nu pare să fie la fel de frumoasă. Credem că vom avea o scădere, însă avem business-uri pe care intenționăm să le câștigăm, însă avem și provocări. Concurența pe costuri este foarte mare. Suntem mai scumpi decât țări din zona Asiei – trebuie să găsim soluții pentru scăderea costurilor. Avem probleme de turnover, de forță de muncă, iar în 2026 trebuie să ne uităm din nou la ele. Instabilitatea fiscală este o provocare – avem sisteme ușor de adaptat la ce se întâmplă, însă e complicat să te adaptezi, să schimbi toate lucrurile în sistem, când se schimbă TVA-ul de la o lună la alta. Se resimte un impact operațional, însă deocamdată suntem optimiști”, a adăugat Iulia Mitaru, Financial reporting Director, Celestica.

„CFO Conference” este un proiect realizat de BusinessMark

Partenerii evenimentului au fost: Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL, EY România, NOA, Cabot Transfer Pricing, NNDKP, Creasoft.ro, CMC GRUP RISK ADVISOR

Parteneri de tehnologie: 4pay.ro

Partener de monitorizare: mediaTrust

Parteneri media: spotmedia.ro, Financial Market, Contzilla, Juridice.ro, Curierul Fiscal, 1asig.ro, debuzz, MATEK, Jurnalul de Afaceri, EventsMax, Transilvania Business, PRwave, Club Economic, România Durabilă, Economistul, AngajatorulMeu.ro, BusinessVoice, Spatiulconstruit.ro, Business Press, Bănățeanul, Express de Banat, Arad24.net, Business Voice

BusinessMark – events designed to make an impression!

Din 2013 organizăm evenimente business, în principal „concept propriu”, gândite și planificate  de noi, de la idee și concept, până la implementare. Avem o abordare „all-industries” și dedicăm proiecte unei arii largi de industrii și domenii profesionale. Ne dorim să ne punem „amprenta” în viețile profesionale ale participanților, să producem un impact concret.  Ne propunem să creăm contexte pentru schimb de experiență și creare de idei, contexte pentru dezvoltare, pentru a fi inspirat și a găsi partenerii potriviți.

Dincolo de evenimentele „concept propriu”, organizăm evenimente construite pentru partenerii noștri, evenimente gândite împreună cu aceștia și adaptate obiectivelor lor. Dacă ești în căutarea unei echipe profesioniste care să organizeze evenimente B2B, suntem alături de tine, pas cu pas. Poți conta pe experiența noastră în consultanță, suport în crearea și implementarea conceptului de eveniment, în managementul evenimentului de la creație, logistică, producție și până la optimizarea eficientă a bugetului.