59,5% dintre români declară că situația financiară li s-a înrăutățit 

  • Principala cauză: creșterea prețurilor la gaze și electricitate
  • 55,5% dintre români se așteaptă ca situația financiară să li se înrăutățească în viitor

59,5% dintre români declară că situația financiară li s-a înrăutățit față de anul trecut, rezultă din Barometrul financiar trimestrial realizat de CEC Bank în parteneriat cu comparatorul bancar FinZoom.ro. 

Ponderea celor afectați financiar a crescut cu 10 pp față de precedentele trimestre, de la o medie de 49,4% în primele două trimestre. Și perspectivele de viitor sunt mai sumbre decât în prima jumătate a anului: 55,5% se așteaptă ca situația financiară să li se înrăutățească în viitor, față de 40,2% – media în prima jumătate a anului.

Prețurile la utilități (gaze, electricitate) au fost principalele elemente menționate care au dus la deteriorarea situației financiare – fiind menționate de 36,7% dintre respondenți, urmate de creșterea prețurilor la produsele alimentare – 33,2% dintre respondenți și creșterea prețurilor la carburanți – 20,6%. Doar 9,4% dintre români s-au declarat afectați de creșterea dobânzilor, în condițiile în care 40,5% dintre respondenți au declarat că au cel puțin un credit, iar riscul devalorizării economiilor este menționat doar de 6,23% dintre respondenți.

Îngrijorările pentru perioada următoare sunt legate de evoluția prețurilor la utilități – gaze și electricitate –  pondere de 24,5%, urmate de creșterea prețurilor de consum (18,7%).  Conflictul din Ucraina și pandemia au coborât în topul îngrijorărilor, doar 8,83% dintre respondenți (vs 19,8% la valul din primul trimestru) au indicat războiul din Ucraina ca îngrijorare, în timp ce pandemia este motiv de îngrijorare doar pentru 6,06% dintre respondenți (vs 16,3% în T1).

Nivelul ridicat al îngrijorărilor legate de creșterea prețurilor la utilități este explicat de faptul că aceste cheltuieli au o pondere ridicată în bugetul lunar al familiilor. În medie, cheltuielile cu locuința au o pondere de 35% în bugetul lunar al familiilor. Însă pentru 40% dintre respondenți, cheltuielile cu locuința reprezintă mai mult de 40% din bugetul lunar, iar pentru 13,7%  – o pondere de peste 60%.

Ratele la credite au o pondere de 27% în bugetul lunar al celor care s-au împrumutat (40,5% din totalul respondenților), iar gradul mediu de îndatorare se menține la un nivel confortabil. Cei care au contractat credite de consum în ultimii ani, au apelat preponderent la împrumuturi cu dobânda fixă și nu au fost afectați de creșterea dobânzilor. În schimb, la creditele pentru locuințe predomină dobânda variabilă, iar cei care au astfel de împrumuturi (21,9% dintre respondenți) sunt mult mai afectați de creșterea dobânzilor. 52,3% dintre respondenți au declarat că nu au întâmpinat dificultăți la plata ratelor în ultimele 6 luni.

Sondajul privind situația financiară a românilor a fost realizat online, de comparatorul bancar FinZoom.ro, la cererea CEC Bank, în luna octombrie, pe un eșantion de peste 1.250 de respondenți persoane fizice din toată țara, reprezentativ pentru utilizatorii de internet. 58,6% dintre respondenți sunt salariați, 46,7% au declarat venituri între 2.500 lei și 5.000 de lei, iar aproape jumătate – 50,8% – sub 2.500 de lei lunar, 34,6% dintre cei chestionați  au vârsta cuprinsă între 25 și 40 de ani, 33,7% au studii superioare și 9,5% studii postuniversitare.

Despre CEC Bank

CEC Bank este instituția financiară cu cea mai lungă tradiție din România. Fondată în 1864, CEC Bank are în prezent cea mai extinsă rețea națională, cu peste 1.000 de sucursale și unități teritoriale și cu active de peste 53,3 de miliarde lei, la sfârșitul primului semestru din 2022.

CEC Bank este o bancă universală de top pe piața românească și oferă o gamă completă de produse și servicii persoanelor fizice, IMM-urilor și corporațiilor mari, prin multiple canale de distribuție: unități bancare, rețele de ATM, internet banking, mobile banking și magazinul virtual CEC_IN – unde pot fi accesate produse și servicii bancare 100% online.

Mai multe detalii despre produsele și serviciile oferite de CEC Bank pot fi obținute în orice unitate a Băncii, apelând gratuit Serviciul suport clienți la numărul de telefon 0.800.800.848 sau accesând site-ul www.cec.ro.