Care este cheia succesului jucătorilor din comerțul modern

Deschizător de drumuri pentru tot ce înseamnă astăzi merchandising în strategiile de promovare ale jucătorilor din comerțul modern, ESSA Group a accelerat pasul cu această divizie, care anul trecut a ajuns să însemne 82% din cifra de afaceri de 15 milioane de euro a companiei.

”Dacă ar fi să calculăm o medie a ultimilor ani, merchandisingul a reprezentat circa 65% din cifra noastră de afaceri. Această pondere a fost schimbată în 2020 și pentru faptul că programele de tip BTL au fost înlocuite. În cadrul acestei divizii, programele de merchandising pur au crescut cu 39% față de 2019, ceea ce se traduce prin dorința furnizorilor de a fi prima opțiune în coșul de cumpărături”, declară Eugen Saulea, fondatorul ESSA Group.

Antreprenorul face chiar o referire la începutul comerțului modern, când retailerii au folosit structurile proprii de lucrători comerciali pentru a gestiona prezența la raft a articolelor. Astfel, odată cu creșterea gamei de produse listate, dublată de exigențele din spatele deciziilor de cumpărare, furnizorii au înțeles diferența dintre un lucrător comercial și un merchandiser specializat.

Cu alte cuvinte, pornind de la rolul limitat al unui lucrător comercial, care plasa produsele în suprafața de vânzare, pe măsura epuizării stocurilor, furnizorii și-au dat seama că își doresc o structură de personal calificat, multifuncțional, care să acopere mai multe nevoi, să implementeze calendare de marketing, să plaseze materiale de comunicare. În același timp, se dorea ca această structură să fie suficient de bine pregătită pentru a gestiona blocajele de comunicare și pe cele de marfă, mai ales că, potrivit calculelor ESSA, valoarea generată de lipsa mărfurilor este de patru ori mai mare decât costul cu delegarea unei structuri de merchandiseri.

”Astăzi, referindu-ne strict la comerțul modern, respectiv la canalul de distribuție în care sunt incluse magazinele de tip hypermarket sau supermarket, decizia de cumpărare are la bază factori precum accesibilitatea sau ambalajul.  În toate studiile de specialitate se discută despre o plasare corectă a produsului, de preferat la nivelul ochilor și avertizat corect privind prețul si alte materiale de comunicare. În zona produselor de larg consum, decizia de cumpărare este luată în intervalul 3-5 secunde, la baza acesteia stând atât primul impact vizual, cât și recenziile altor consumatori”, spune Eugen Saulea.

În prezent, ESSA rulează la nivel național peste 2,6 milioane de ore anual, din care 55% sunt implementate prin structuri dedicate și 45% prin structuri de tip multiclient. Compania a început să prioritizeze segmentul de merchandising în 2004, odată cu cererile tot mai dese alte partenerilor săi de business pentru această categorie de servicii.

”În Romania, ulterior crizei din 2008, vânzările au fost în permanență impulsionate de oferte de preț, de gratuități sau de campanii cu degustări. Au fost ani în care modelul de produs GOP (gift on pack) era cel mai de succes concept, fiind treptat împrumutat de către marii jucători din zona de băuturi și nu numai. Pentru a sublinia această dependență a consumatorului local de ofertele de tip GOP, pot spune că, în doar șapte ani, creșterea numerică a fost de peste 350%, discutând de milioane de unități mixate”, mai spune fondatorul ESSA Group.

Eugen Saulea are o strategie de dezvoltare bine închegată pentru divizia de merchandising a companiei sale, chiar dacă acesta nu este singurul aspect pe care antreprenorul plusează și de aici înainte. Mai concret, o altă direcție în care ESSA va investi în 2021 este cea a serviciilor de management POSM, a căror creștere a fost de 53% în 2020, prin comparație cu 2019. De asemenea, este luată în calcul și creșterea capacităților de depozitare, la nivel național. Toate aceste servicii cu potențial de creștere vor fi optimizate de ESSA Group în 2021 printr-o finanțare de cel puțin 2 milioane de euro, susținută atât din bugetul intern, cât și printr-o linie de credit.

 

Despre ESSA Group:

Fondat în 2010 de antreprenorul Eugen Saulea, ESSA Group este astăzi unul dintre cei mai cunoscuți jucători din piaţa serviciilor de trade marketing şi vânzări din ţară. În anul 2019, grupul a raportat afaceri de 14,3 milioane de euro, pentru ca în 2020 să sară puțin de 15 milioane de euro. Printre serviciile din portofoliul companiei se numără: recrutarea şi plasarea de forţă de muncă, BTL şi evenimente, servicii management POSM (materiale comunicare), call center şi merchandising . În prezent, ESSA oferă servicii în sistem leasing şi outsourcing pentru peste 30 de clienţi, furnizori şi producători, dar şi pentru marile lanţuri de retail precum Carrefour, Kaufland, Auchan, Metro Cash & Carry, Mega Image.