Cum pot companiile din agribusiness să-și potențeze notorietatea și brandul de angajator către publicul țintă prin acțiuni de PR tradițional și digital

Realitatea care ne înconjoară în mediul economic și social a cunoscut schimbări majore în ultimii ani. Stabilitatea economică, politică și militară, creșterea ușoară, dar sigură a mediului de afaceri cu care eram obișnuiți ca profesioniști, angajați sau antreprenori nu se mai regăsește astăzi în jurul nostru. Lucrurile de mișcă dinamic, se termină o criză și apare alta, în condiții de incertitudine sporită. Însă șansa unică de a rezista, disponibilă tuturor, este să mergem numai înainte, iar aceia dintre noi care sunt antreprenori, dar nu numai, să facem cele mai bune alegeri pentru business-ul nostru.

Cum oamenii sunt sufletul companiei și cei care pun în mișcare lucrurile, care pot crește sau prăbuși o afacere, este nevoie să îi așezăm în locul central cuvenit. De aceea, atragerea sau retenția angajaților, a partenerilor, a clienților sau chiar atragerea investitorilor se realizează cu mult efort și tactici bine alese și puse în practică, astfel încât rezultatele să fie cele așteptate.

Relațiile publice, cunoscute și în forma abreviată PR, reprezintă un proces strategic de comunicare, menit să mențină o relație stabilă între organizații și publicul lor țintă. Comunicarea ajută la distribuirea informațiilor de la o companie către publicul său, construind astfel o imagine pozitivă și o relație de transparență pe termen lung.

În ultimii ani, PR-ul a devenit o practică esențială a strategiei de comunicare corect planificate în susținerea informării publicului țintă, fie că ne referim la mediile tradiționale precum presa, radio și televiziunea, sau cele mai noi, digitale, precum: social media, reclame sau articole online, formatori de opinie sau mai popular, influenceri.

Clienții, partenerii, chiar investitorii, tind să aibă mai multă încredere în companiile pe care le cunosc deja, despre a căror echipă și mediu de lucru – cultură organizațională, au informații. Relațiile de succes apar atunci când sunt guvernate de încredere, respect, transparență și generarea de valoare reciprocă, iar în aceste condiții se pot dezvolta și solidifica pe termen lung.

În funcție de obiectivele unei companii, agenția de PR specializată poate selecta tacticile adecvate în crearea planului de comunicare. Spre exemplu, dacă o companie urmărește să își sporească vizibilitatea în rândul clienților cu un produs nou, atunci agenția va apela la comunicarea noutății sau a inovației pe care acesta o aduce pe piață, asupra beneficiilor și a funcționalităților sale prin intermediul presei specializate, a canalelor proprii de media – website, blog, pagini de social media sau comunicarea de marketing. Poate implica totodată și un formator de opinie (influencer) care să prezinte produsul în comunitatea pe care o are în jurul lui, să genereze interes de testare sau dorință de cumpărare prin diverse concursuri sau interacțiune contextualizată cu produsul. Grupurile de social media specializate sunt iarăși un mediu propice de promovare și comunicare a unui nou produs. Recomandările punctuale, reale, din partea primilor clienți sunt valoroase. Comunicarea parteneriatelor de succes pe care compania reușește să le stabilească pentru a-și integra produsul pe platforme externe sau în oferta altor companii aduc vizibilitate și validare.

Dintr-un alt punct de vedere strategic, o companie de PR sprijină efortul angajatorului de a-și găsi cei mai potriviți candidați pentru pozițiile vacante. Candidatul educat de astăzi va căuta întotdeauna informații despre compania pe care o vizează și poate afla din presă sau din social media despre ofertele de muncă la care să aplice sau despre renumele companiei și feedback-ul angajaților existenți.

Comunicarea de criză este o altă practică a PR-ului pe care o agenție specializată o poate implementa în cele mai critice momente ale existenței unei companii.

CE POT FACE COMPANIILE DIN SECTORUL AGRICOL PENTRU A-ȘI ATINGE OBIECTIVELE DE DEZVOLTARE, VIZIBILITATE, ATRAGERE DE NOI PARTENERI, ANGAJAȚI SAU CLIENȚI

Studiu de caz: Agra Asigurări

Agra Asigurări este singurul asigurator din România specializat exclusiv pe segmentul agricol. Compania de origine austriacă a intrat pe piața locală în 2016, având o creștere graduală. Decizia companiei de a colabora cu o agenție de marketing și comunicare a venit firesc, ca urmare a dezvoltării și stabilizării companiei, pornind de la nevoia de a fi mai aproape de parteneri, potențiali clienți, fermieri, brokeri și alți colaboratori.

“Industria agro este în continuare un domeniu strategic în România, iar tehnologia pătrunde tot mai puternic și aici, ajutând fermierii să devină mai competitivi, atât în plan local, cât și în extern. De asemenea, agricultura joacă un rol extrem de important în strategia europeană privind combaterea schimbărilor climatice, precum și folosirea solului în crearea de ecosisteme de servicii care să genereze cele mai bune condiții, impact și rezultate pentru toți stakeholderii implicați. Am făcut primii pași în comunicarea și marketingul pentru agribusiness-uri în urmă cu 3 ani și ne dorim să devenim mai activi și pe termen lung. Astfel, parteneriatul de comunicare cu Agra Asigurări a fost o etapă firească în consolidarea diviziei agro din cadrul June Communications”, spune Iuliana Floricică, Cofondator și CEO al companiei.

Parteneriatul cu Agra Asigurări a demarat la începutul anului 2021 prin elaborarea unui plan strategic de comunicare, plecând de la obiectivele de business ale companiei, respectiv nevoia de a întări notorietatea brandului Agra Asigurări în România, construirea unei comunități în jurul acestuia, comunicarea noutăților apărute în portofoliul de produse, precum și consolidarea brandului de angajator în vederea facilitării recrutării a 50 de evaluatori de daună în perioada 2021-2022.

În acest sens, strategia de comunicare propusă de June Communications a îmbinat acțiuni de PR tradițional și digital, urmând trei direcții generale de comunicare – comunicare corporate, employer branding și comunicare de produs. Printre acțiunile implementate s-au numărat crearea și managementul paginii de social media Facebook a entității din România, integrarea companiei în grupurile de Facebook dedicate fermierilor, comunităților locale și de specialitate.

O altă componentă  importantă a activității de PR a constat în intermedierea relațiilor cu presa în vederea poziționării Agra Asigurări ca un asigurator de încredere, conectat la nevoile și provocările fermierilor români și a contextului legislativ al industriei locale. June Communications a utilizat instrumente clasice de PR precum crearea și distribuirea comunicatelor de presă și identificarea punctelor de interes ale jurnaliștilor pentru crearea de oportunități adiționale de materiale de presă, fie că au fost mini studii sau analize de portofoliu sau articole de opinie din industrie și interviuri cu reprezentanții companiei.

Pentru că fermierii sunt punctul central al industriei agro, iar de pe urma muncii lor beneficiem cu toții, agenția a văzut oportunitatea în crearea unui concept de comunicare care să promoveze importanța fermierilor și a muncii lor, rolul lor în lanțul de aprovizionare al consumatorilor finali, dar și promovarea echipei de evaluatori a asiguratorului ca un element de importanță duală – fermieri și evaluatori de daună ai culturilor altor fermieri.

“Din perspectiva comunicării, cel mai important aspect în poziționarea unei companii din industria agro începe de la înțelegerea audienței target. Acest lucru este, de altfel, și cel mai provocator și satisfăcător deopotrivă. Pe parcursul activității noastre am observat că reprezentanții acestui domeniu reacționează cel mai bine în urma materialelor plasate în presa locală și cea de specialitate, dar și pe Facebook. În cazul Agra Asigurări, publicul target a fost reprezentat în cele mai multe cazuri de către fermieri și ingineri agronomi, iar odată ce am înțeles nevoile acestora și problemele cu care se confruntă în viața de zi cu zi, ideile creative pentru dezvoltarea campaniilor de PR și social media au prins contur și s-au materializat prin implementarea în procese bine pregătite, conducând mai departe la atingerea obiectivelor”a explicat Bianca Caragea, Account Manager în cadrul June Communications.

REZULTATE ACUMULATE ÎNTR-UN AN DE ZILE

Implementând o strategie de PR tradițional și PR digital, Agra Asigurări a resimțit un impact semnificativ în creșterea solicitărilor pentru polițele de asigurare, iar în campania de employer branding, a recrutat peste 50 de evaluatori de daune în mai puțin de 8 luni. De asemenea, brandul asiguratorului a beneficiat de peste 170 de apariții în articole de presă online și print, emisiuni TV online și radio, atât în publicațiile de business centrale,locale și de specialitate pentru industria agricolă și cea a asigurărilor, precum și preluări în portalurile de știri.

“Având în vedere importanța unei relații profesionale de succes între Agra Asigurari și specialiștii din domeniul agricol, am considerat oportună colaborarea cu o agenție de marketing. Recrutarea, formarea și dezvoltarea unei echipe de evaluatori de daune este strâns legată de această categorie de personal. Accesul la acești specialiști ne-a fost facilitat prin intermediul colaborării cu agenția de marketing, June Communications. Serviciile oferite de aceștia au venit imediat în întâmpinarea nevoii noastre de bază, aceea de a recruta și forma o echipă de evaluatori de daune, prin crearea unei strategii de abordare și atingere a targetului propus. Am implementat pas cu pas, ne-am repoziționat în procesul de comunicare și am optimizat permanent planul de marketing”, a declarat Adrian-Horia Lupu, Director de Sucursală Agra Asigurări România.

În ceea ce privește activitatea în Social Media, compania a obținut peste 120 de postări în urma distribuirii comunicatelor de presă, iar pagina de Facebook a brandului a crescut organic, de la 0 la 700 de urmăritori într-un an de zile, având un reach mediu al paginii de 25.000 lunar.

“Comunicarea în media prin imagini, a favorizat prezentarea companiei și ne-a poziționat strategic în fața specialiștilor din domeniu. Ne-a ajutat să ne prezentăm, dar cel mai important, a demarat o schimbare în percepția modelului de business pe care dorim să-l implementăm pe piața din România, în pregătirea, formarea și dezvoltarea unei echipe de evaluatori de daune la cel mai ridicat nivel de profesionalism”, a concluzionat Adrian-Horia Lupu.

June Communications este o agenție specializată de marketing și comunicare ce funcționează ca o unitate mobilă care se integrează în business-ul companiei client și ajută la creșterea sa. Ajută compania să-și comunice parcursul către publicul țintă de la stadiul incipient, de la primul mugur, și până la sezonul plin de creștere și roade bogate.