Federația Patronatelor din Industria Ospitalității: Percepția că sectorul HoReCa e lipsit de importanță este greșită

85% din domeniul ospitalității se află la nivel național, în afara Bucureștiului 

Percepția asupra sectorului ospitalității că ar fi o industrie lipsită de importanță din punct de vedere economic este greșită și este dată de faptul că pană acum există doar perspectiva Bucureștiului, când, de fapt, peste 85% din domeniul HoReCa se află la nivel național, potrivit Federației Patronatelor din Industria Ospitalității. Regiunea București-Ilfov coagulează în jur de 30% din valoarea generată de sector și doar 15% din numărul operatorilor din ospitalitate se regăsesc în Capitală.

Astfel, 15% din totalul firmelor din domeniul hotelurilor și al restaurantelor care și-au depus bilanțul financiar pe anul 2020 sunt din București Ilfov (5.000 de companii), dintr-un total de 33.200 de agenți economici la nivel național. De asemenea, 32% din veniturile totale generate de industria ospitalității provin de la investitorii din București – Ilfov, în timp ce restul de 68% au fost înregistrate la nivel național.

La nivelul profiturilor nete înregistrate, aproape un sfert (0,6 miliarde de lei, 24%) a fost generat în București, dintr-un total de 2,5 miliarde de lei raportat de firmele din industria ospitalității în anul 2020.

În acest context, șapte organizații regionale și-au unit forțele și au lansat în 2021 Federația Patronatelor din Industria Ospitalității (FIO) pentru a reprezenta interesele sectorului ospitalității în contextul în care este afectat puternic de efectele crizei Coronavirus.

Membrii Federației Patronatelor din Industria Ospitalității sunt Horetim Timișoara, Horeca Transilvania Cluj, Resto Constanța, Asociația Horeca Oltenia, Dolj, Asociația HoReCa Bacău, Asociația HoReCa Neamț, Asociația Patronala Horeca Argeș și Organizația Patronală a Cârciumarilor Brașoveni.

 

Prioritățile pentru reconstrucția industriei ospitalității

Federația Patronatelor din Industria Ospitalității propune un dialog social constant, devenind parteneri de discuție cu toți cei interesați în reclădirea industriei, investiții resurse umane, financiare și logistice pentru a pune pe masa decidenților locali și centrali cele mai bune soluții, și a organizat la Cluj, Summit-ul Industriei Ospitalității, de unde au reieșit șase priorități pentru reconstrucția sectorului HoReCa, afectat de criza Covid-19.

Antreprenoriat local și structura asociativă. Investitorii și antreprenorii din industria ospitalității pot convinge autoritățile publice doar dacă vor acționa împreună, pe o singură voce, și astfel să genereze o schimbare în binele sectorului HoReCa.

Forța de muncă. Școlile de ucenici și învățământul dual reprezintă o soluție foarte bună, însă lipsesc specialiştii de la care elevii pot învăța meserie. De-a lungul timpului, am pierdut profesioniştii din HoReCa și ne dorim să facem oamenii din nou mândri că lucrează în industria ospitalității.

OMD-urile. Guvernul vrea să operaţionalizeze OMD-urile (Organizaţiile de Management al Destinaţiilor), care ar trebui să fie o colaborare între stat, autorităţi locale şi industrie pe dezvoltarea destinaţiilor, pe dezvoltarea traseelor turistice şi pe dezvoltarea industriei acesteia, folosind fondurile din PNRR (Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă). În opinia Federației Patronatelor din Industria Ospitalității, este obligatoriu ca cei care plătesc taxele locale să fie beneficiarii direcți ai acțiunilor OMD-urilor. Este nevoie să ne implicăm, ca industrie, în proiectele de promovare locală.

Finanțare. Industria ospitalității se poate dezvolta doar prin programe de finanțare coerente și corelate cu dezvoltarea și predictibilitatea din piață. Spre exemplu, investitorii și antreprenorii din HoReCa nu pot lua credite acum fără să știe dacă peste 3 luni industria este deschisă sau nu.

Debirocratizare. După 30 de ani nu s-a schimbat nimic în procesul de autorizare sau reautorizare. Trebuie pornite o serie de întâlniri cu autoritățile locale și cele centrale astfel încât să putem ajunge la un nivel de digitalizare și automatizare dorit și așteptat de noul val de antreprenori din HoReCa.

Digitalizare. Problema este comună, atât la furnizorii de soluții software cât și la nivel administrativ. Toți trebuie să înțelegem că soluțiile digitale sunt soluții de management care ajută antreprenorii să fie competitivi în piață. Tocmai de aceea, trebuie să dezvoltăm soluții care vin în ajutorul antreprenorului la nivel operațional.