- Nicoleta Munteanu, managing partner EuroInsol și fondator Kids in Business: De la gestionarea insolvențelor, la educație antreprenorială pentru copii;
- Jumătate dintre companiile nou înființate din România își întrerup activitatea în primii 5 ani din cauza neînțelegerii unor reguli elementare de business;
- Educația antreprenorială încă din ciclul primar are potențialul de a crește nivelul de alfabetizare financiară, în prezent mai redus decât în Moldova sau Bulgaria[1];
- Investiția inițială de 20000 Euro în realizarea unui hub educațional, a programelor de educație antreprenorială pentru copii și evenimentelor tematice este estimată a fi recuperată până în 2023.
Educarea şi încurajarea abilităţilor antreprenoriale de la vârste fragede a devenit o componentă esenţială în pregătirea copiilor pentru viaţa de adult şi dezvoltarea societăţii. După 18 ani în gestionarea insolvențelor companiilor românești, Nicoleta Munteanu, fondator și acționar principal Euroinsol, a lansat în 2020 Kids in Business, un proiect de educație antreprenorială care, anul acesta, a fost accesat până în prezent de peste 1500 de elevi de ciclu primar din şcoli private şi de stat.
Înființat ca un proiect de suflet în 2012, Kids in Business a devenit efectiv business în 2020, după semnarea PACT – “Pactului pentru educaţie antreprenorială” de către Ministerul Educației, CONAF[2] și FPPG[3]. Investiția inițială este de aproximativ 200.000 de euro, sumă alocată pentru dezvoltarea programelor de educație antreprenorială, organizarea de târguri dedicate micilor antreprenori, manuale de educație antreprenorială interactive, aplicaţii şi jocuri de educaţie antreprenorială, dar şi pentru crearea primului hub de educaţie antreprenorială pentru copii, localizat în sectorul 2 al capitalei.
“Nu putem vorbi despre o societate prosperă dacă nu avem antreprenori de succes, iar experienţa în domeniul insolvenţei m-a ajutat să înteleg cât de importantă este deprinderea unor aptitudini specifice afacerilor încă de la vârste mici. În prezent, sistemul educațional românesc pune mai degrabă accentul pe memorarea unor noțiuni în loc să stimuleze gândirea critică și potenţialul elevilor, iar rezultatele sunt surprinse la testele PISA, unde avem printre cele mai slabe rezultate. Conceptul Kids in Business este menit să dezvolte celor mici spiritul de inițiativă, curiozitatea de a cerceta şi descoperi şi, totodată să-i înveţe că orice eşec este o lecţie şi o oportunitate de creştere. Astfel, ei pot deveni liderii lumii de azi și de mâine şi pot dezvolta afaceri veritabile. Antreprenorii implicaţi voluntar sunt punctul forte al programului, deoarece aceştia conectează sistemul de învățământ cu economia reală şi sunt adevărate surse de inspiraţie pentru copii. Estimez ca investiţia totală în implementarea programului va fi recuperată până în 2023, ţinând cont de interesul crescut de care ne-am bucurat anul acesta”, spune Nicoleta Munteanu, fondatoarea programului Kids in Business.
Kids in Business se adresează atât copiilor care vor să urmeze cursuri individuale, școlilor care vor să introducă cursurile de educație antreprenorială în curricula opțională, dar și corporațiilor mari care investesc în proiecte cu caracter social. Programul își propune să dezvolte spiritul de inițiativă și antreprenorial în rândul copiilor cu vârste cuprinse între 6-14 ani, printr-o serie de ateliere hibrid şi nu numai, susţinute de antreprenori de succes din România.
În cadrul atelierelor, mentorii îi iniţiază pe copii într-o manieră non-formală, interactivă, în concepte de afaceri precum ce înseamnă un buget, cum se înființează o mini-companie virtuală, cum se realizează un plan de afaceri, o strategie de marketing, precum și importanța echilibrului, filantropiei și a networking-ului. De la începutul acestui an, mai multe şcoli de stat şi private din oraşele București, Braşov, Cluj şi Chişinău au integrat programele de inițiere în educație antreprenorială Kids in Business în cadrul proiectelor precum “Şcoala Altfel” sau “Summer School”, la care au participat în total peste 1500 de elevi de ciclu primar.
Ulterior, copiii au avut posibilitatea să-și pună ideile în practică într-un mediu de afaceri real, prin participarea la primul târg național Kids in Business, care a avut loc la Neptun, unde au învăţat să vândă produse create de ei, să comercializeze anumite bunuri sau să presteze diverse servicii, urmând propriul plan de afaceri.
La sfârşitul programului, copiii primesc recunoașterea ca antreprenor. Certificatul de absolvire al programului KIB atestă însușirea competențelor de bază precum creativitatea, luarea inițiativei, rezolvarea problemelor, evaluarea riscurilor, capacitatea de a gestiona un proiect și de a obține rezultate.
Despre Kids in Business
Kids in Business este un proiect care vizează iniţierea copiilor cu vârste cuprinse între 6 şi 14 ani în conceptele de afaceri, având ca obiectiv pe termen mediu și lung crearea unui ecosistem național de educație antreprenorială. Kids in Business este locul unde copiii învață în mod practic de la antreprenori reali fiecare etapă ce trebuie parcursă pentru a transforma visul, pasiunea, talentul sau o simplă idee într-o afacere. Procesul de predare – învăţare se realizează prin metode interactive, majoritatea non – formale, precum proiecte, simulări virtuale ale unor situații antreprenoriale, jocuri interactive şi valorificarea ideilor de afaceri în cadrul târgurilor Kids in Business şi pe platforma KIB. Scopul programului este de a dezvolta copiilor un set de abilități și aptitudini antreprenoriale precum creativitatea, spiritul de inițiativă, creșterea încrederii în sine, abilitatea de a lucra în echipă, precum și de a antrena capacitatea de a accepta un potențial eșec, de a înțelege unde s-a produs vreo eroare și de a o lua de la capăt, cu lecția învățată și încredere.
[1] Conform datelor studiului Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) din 2020
[2] Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin
[3] Federaţia Patronală de Petrol si Gaze