Cum se aplică eficient managementul performanţei la nivelul unei companii româneşti

Antreprenorul este dator să realizeze o analiză individuală pentru fiecare persoană din echipă, la un moment dat, la final de an sau ori de câte ori situaţia o impune.

Ioana Arsenie, consultant de business şi strateg financiar atrage atenţia asupra beneficiilor aplicării în mod corect a managementului performanţei în companiile româneşti, tactică des folosită, la o scară largă în companiile multinaţionale din România.

„Din practică, alături de antreprenorii români, din poziţia de strateg financiar extern cu rol de Advisory Board, am sesizat un mare potenţial la nivelul politicii de remunerare a performanței pentru membrii echipei din organizaţiile româneşti, fie ca ne referim la top management, middle management sau blue collar. Cunoaştem cu toţii maniera în care implicarea departamentului financiar are o influenţă majoră asupra împărţirii bugetului de compensaţii şi beneficii pentru fiecare departament si individ în parte. Misiunea mea este să consiliez strategic şi financiar antreprenorul şi să lucrez îndeaproape cu omologul meu din companii, directorul financiar sau direct cu antreprenorul, în companiile mai mici, pentru a urmări redirecţionarea justificată a bugetului stabilit iniţial in funcție de contribuția la performanța și dezvoltarea pe termen lung a companiei”, explică Ioana Arsenie, Fondator Trusted Advisor Strategy & Finance şi strateg financiar.

Oportunităţile pe care le au companiile

De la debutul pandemiei am recomandat în mod insistent ca bugetele companiilor să fie flexibile. O structură variabilă de cheltuieli permite mult mai ușor să fie abordate cu succes atât etape de contracție, cât și oportunități de creștere accelerată.

Avem o dublă provocare în această perioadă: inflație – deci presiune pe salarii, creșteri de prețuri imposibil de transferat în totalitate, pentru a securiza marjele. Consider că este o oportunitate ca fiecare angajat să ințeleagă într-o discuție deschisă cu managementul care este contribuția sa la rezultatele firmei și cum funcționează sistemul de performanță pentru el, ce înseamnă exact, în termeni si kpi la îndemână și sub controlul sau performanța slabă, medie sau de top. De asemenea, implicarea angajaților și transparența asupra situației strategice și financiare a companiei oferă beneficiul ca aceștia să vadă care sunt limitele și ce salturi de performanță sunt necesare pentru a crește standardele de remunerare a performanței.

Din perspectiva strategului financiar, un management eficient al performantei înseamnă :

  • claritate pentru angajați : ce trebuie să livrez pentru pachetul salarial pe care îl primesc și cum pot accesa mai mulți bani și o altă poziție/nivelul următor în organizație și
  • calcule corecte pentru companie: să cuantificam impactul fiecarui individ și al echipelor /departamentelor în performanța organizației.

Sunt adepta standardizării și transparenței în cadrul procesului de management al performanței. În același timp, consider că este vital să fie identificați top performerii și să fie create cele mai bune condiții pentru ca rezultatele acestora crează oportunități de excelență.

O altă oportunitate este ca toate departamentele din organizație să aibă acelasi mindset de exigență și creștere cum întâlnim de cele mai multe ori în vânzări. Organizatiile de succes și cele care vor ramane în viață după aceste etape de criză tot mai provocatoare au în ADN reflexul de a livra performanța pe fiecare segment din lanțul de valoare, conform standardelor promise clienților.

În proiectele derulate în ultima perioadă, observ preocuparea de a obtine performanța și a crea procese care să ajute la creșterea productivității în departamentele suport, tocmai din dorința de a optimiza costurile, fie că vorbim de activitatea unei clinici medicale, a unei unități de producție sau într-o firmă cu activitate comercială. Lucrăm destul de mult pe analize de capacitate și grad de ocupare a acesteia, ca fiind un levier important pentru îmbunătățirea performanței.

Blocaje în aplicarea managementului performanţei

În foarte multe IMM-uri nu sunt stabilite standarde de performanță și productivitate coerente și corelate cu remunerația. Din ce întâlnim în practică putem aprecia că doar 10-15% dintre IMM-uri corelează managementul performanței cu politica salarială și cu bugetele companiei.

Țintele de performanță atribuite individual sau echipelor nu corespund cu nivelul de pregătire sau cu resursele alocate, iar aici poate să fie vorba de autoritate, incorect calibrată cu obiectivele. Peste 70% dintre antreprenori au o ezitare în a elibera autoritate către management, fiind încă dificil să delege și să păstreze controlul.

Toate acestea au o triplă explicație – cea de abordare și mindset, partea tehnică: cum se face, dar, de asemenea foarte întâlnită situația în care nu există procese clare pentru definirea standardelor de performanță și sisteme care să susțină măsurarea performanței în mod agil.

Recomandări

În concluzie, consider că este important pentru ca organizația să livreze valoare pentru stakeholderi, că aceștia sunt asociați, angajați, clienți, parteneri, societate, să fie implementate câteva tehnici:

  • Analiza performanței individuale în termeni financiari, rezultate vs costuri ;
  • Performanța individuală corelată cu performanță echipei și a companiei ;
  • Integrarea unui sistem Bonus – Malus ;
  • Standarde transparente pentru performanță.

Despre Ioana Arsenie (www.ioanaarsenie.ro) – strateg financiar, fondator Trusted Advisor Strategy & Finance si Trusted App (www.trustedadvisor.ro)

A început cariera în anul 2000, în consultanță, într-o firmă românească, cu clienți antreprenori români, și ulterior într-o firmă străină, unde a lucrat pentru companii străine, preponderent clienți francezi. Astfel, primii 4 ani au definit standardele în profesie, alături de calificarea ACCA. Ulterior, în rolurile de management operațional și strategic, în România și regiune, Ioana a descoperit cât este de important ca funcția financiară să fie dublată de implicarea în strategia de business. A fost Business Partner în multinațională și a coordonat, în calitate de membru non-executiv proiectele de strategie ale companiei, în vederea dublării rezultatelor. Din 2015, Ioana a decis să pună la dispoziția IMM-urilor expertiză de top, prin servicii integrate de strategie financiară și contabilitate, în cadrul firmei proprii, Trusted Advisor Strategy & Finance și ajută companiile să aibă strategii financiare sănătoase și clare, prin profesionalism și digitalizare, folosind instrumente precum Tabloul de Bord, Simulatorul de Business si Trusted App.