Provocările unui dealer auto în plină criză coronavirus

Multe domenii de afaceri au avut de suferit în ultimul an, prea multe ca să le enumeram. Mai ușor ne-ar fi cu cele are au prosperat: Farmaceutic, IT, Bancar, Servicii de curierat și livrări FMCG la domiciliu, Comerț online.

Însă, printre cele mai lovite, cum este HoReCa, se numără și domeniul auto. Specialiștii au anunțat deja că piața auto va slabi pe termen lung în Europa. De fapt, chiar și înainte de izbucnirea crizei coronavirus, presiunea asupra industriei era tot mai puternică. Electrificarea și digitalizarea mașinilor necesită investiții mari, iar producătorii auto răspund de câțiva ani cu programe de austeritate, din păcate. În paralel, incertitudinea ia amploare și în rândul clienților care nu ştiu dacă e un moment potrivit pentru achiziții auto sau ce tip de motorizare să aleagă. Apropo, ţările vestice estimează că anul acesta 15% dintre mașinile vândute vor fi electrice. În unele ţări, deja nu se mai acordă subvenții pentru motoarele cu ardere internă și se estimează că prin 2030 vor reprezenta un fenomen marginal.

În 2020, în România s-au vândut peste 127,000 mașini noi (cu 22% mai puțin decât în anul anterior) și 381,000 second-hand din import (cu 14% mai puțin decât în anul anterior). Asta pe lângă cele 500,000 reînmatriculări autohtone, adică români care și-au vândut mașinile între ei. Însă, dacă anul trecut scăderea totală de vânzări mașini noi a fost de 22%, în primele două luni ale acestui an scăderea a depășit pragul de 40%. Nu este un trend sănătos, în condițiile în care, dintre cele 7,2 milioane autovehicule înmatriculate în parcul naţional, peste 80% au peste 10 ani.

Așadar, în acest context nefavorabil, cum poate rezista un distribuitor auto? La urma urmei, toți beneficiază de aceleași condiții comerciale din partea importatorilor. Di-Bas nu este un distribuitor oarecare – este cel mai longeviv dealer Opel din România fiind în piaţă din 1998, iar din vara anului 2020 este şi distributor Hyundai. Totuși, în ţară sunt peste 60 showroom-uri care vând brandurile Hyundai și Opel… așadar, cum reușește?

Di-Bas are câțiva ași în mânecă: 2 showroom-uri, 2 service-uri cu echipe extraordinare de specialiști auto, vânzarea maşinilor SH alături de cele 2 branduri auto populare; însă, cel mai important dintre toate este implicarea întregii familii, așadar o afacere de familie în care copiii au venit cu o viziune proaspătă și contemporană. În plus, Di-Bas a mai făcut ceva: în plină criză a investit în renovarea atelierelor de Service, planificând ca în lunile următoare să extindă spațiul alocat expunerii mașinilor și să-și lărgească portofoliul comercial.

Cu o cifră de afaceri anuală de ~20 milioane euro și o pondere a serviciilor post-vânzare de peste 30%, Tiberiu Bardan – proprietarul Di-Bas, mărturisește: „În cei 23 ani de experiență nu ne-am confruntat cu o asemenea multitudine de provocări precum o facem de un an încoace. Pentru nimeni din industrie nu e ușor, însă, cu toate acestea, dacă vrem să rezistăm pe piață, trebuie să facem faţă stresului și să găsim soluții. Prima noastră marcă comercializată a fost Opel și ne bucurăm că acum face parte din cel de-al doilea grup auto ca mărime pe piața din Europa. Adăugarea Hyundai în portofoliul nostru a fost un pas firesc în dezvoltarea afacerii sau, mai bine spus, în lupta pentru supraviețuire. Pe de altă parte, expertiza noastră în repararea vehiculelor asigurată de una dintre cele mai bune echipe Service de pe piață, ne-a menținut în topul preferințelor clienților. Am dezvoltat numeroase programe buy-back pentru a impulsiona vânzarea de mașini noi, alături de cele rulate cărora le acordăm garanție, comercializandu-le la preţuri avantajoase. În România, vânzarea de mașini second hand reprezintă două treimi din totalul vânzărilor auto, așadar posibilitatea de a face achiziția de la o reprezentanţă auto care-ți oferă și 12 luni garanție alături de istoricul de service complet, este de departe una dintre cele mai sigure alternative. Promoțiile (active acum) de tipul ‚Verificarea de Primăvară’ sau ‚Revizia auto cu înlocuirea gratuită a anvelopelor’ reprezintă doar câteva exemple din multiplele noastre inițiative de marketing și loializare clienți. Faptul că am în continuare alături mulți membri din echipa cu care am dezvoltat Di-Bas, precum și viziunea proaspătă și energia adusă de cei tineri, care cred în viitorul Di-Bas, îmi oferă convingerea că, oricât de sumbru ar părea viitorul, împreună vom reuși!”