
Sondajul plăților corporative din Asia 2021, realizat de Coface, între octombrie 2020 și martie 2021, oferă informații despre evoluția comportamentului de plată și a practicilor de gestionare a creditelor a peste 2.500 de companii din Asia Pacific în timpul unui an de pandemie. Respondenții provin din nouă piețe (Australia, China, SAR din Hong Kong, India, Japonia, Malaezia, Singapore, Thailanda și Taiwan) și din 13 sectoare situate în regiunea Asia-Pacific.
Nicio deteriorare a întârzierilor de plată în ciuda impactului COVID
65% dintre respondenți au înregistrat întârzieri la plată în 2020, similar cu 2019. În ciuda unui mediu economic slăbit, sondajul realizat de Coface arată că întârzierile la plată s-au îmbunătățit în 2020, durata medie a plăților restante scăzând la un nivel minim de cinci ani, datorită măsurilor de sprijin guvernamentale. Au fost observate întârzieri de plată mai scurte în șase din cele nouă economii chestionate și în 10 din 13 sectoare. Această tendință s-a datorat parțial răspunsurilor solide și coordonate ale politicii guvernamentale pentru a atenua impactul pandemiei asupra activității comerciale, precum și datorită măsurilor companiilor în direcția înăspririi managementului de credit și consolidării fluxurilor de numerar. O politică de credit mai strictă a fost reflectată de durata medie a întârzierilor de plată în Asia-Pacific, care a scăzut la 79 de zile în 2020, în scădere față de 85 în 2019 și a marcat cea mai scurtă durată din 2015.
Cu toate acestea, a existat o creștere a riscurilor de credit în Australia și Hong Kong, ambele raportând o creștere puternică a plăților întârziate și, mai ales, o creștere bruscă a întârzierilor de plată ultra-lungi (ULPD, peste 180 de zile), care se ridică la peste 2% din cifra de afaceri anuală. Conform experienței Coface, 80% din întârzierile de plată ultra-lungi (ULPD-uri, peste 180 de zile) nu sunt niciodată plătite. Între timp, sectoarele de comerț cu amănuntul, construcțiile și transporturile, printre cele mai afectate de pandemie, au înregistrat cele mai mari creșteri ale ULPD-urilor cu peste 2% din cifra lor de afaceri anuală, indicând o creștere a riscurilor fluxului de numerar.
Îmbunătățirea economică în 2021: companiile din Australia și din industria auto sunt cele mai optimiste
Anul 2020 a fost caracterizat de șocul COVID-19 asupra economiilor și societăților. Spre deosebire de recesiunile anterioare, care au fost treptate și mai superficiale, recesiunea pandemică a fost rapidă și profundă datorită trăsăturilor unice ale COVID-19. Companiilor participante la sondaj li s-a cerut să evalueze impactul COVID-19 asupra operațiunilor lor comerciale. În Japonia și Taiwan, o reducere a cererii a fost principalul motiv care a afectat vânzările și fluxurile de numerar ale companiilor, în timp ce în China, prețurile mai ridicate ale materialelor au fost motivul cel mai des invocat. În India, unde multe companii se bazează pe lucrătorii imigranți, impactul principal menționat a fost forța de muncă insuficientă din cauza măsurilor de carantină care au perturbat operațiunile comerciale.
Revenirea economică a fost rapidă, dar inegală pe fondul răspunsurilor politice solide și coordonate, a trecerii accelerate către digitalizare și în contextual țărilor care redeschid părți ale economiei lor după măsuri stricte de blocare. Companiile se așteaptă totuși ca această creștere economică să se îmbunătățească în 2021. Firmele australiene sunt cele mai optimiste, 80% dintre respondenți anticipând o creștere mai mare, urmate de India (76%), China (73%), Malaezia (73%) și Taiwan (71) %). Pe de altă parte, doar Japonia (61%) are mai puțin de două treimi dintre respondenți care așteaptă o îmbunătățire a creșterii economice în 2021.
Pe sectoare, zona auto are cea mai mare încredere în vânzările de anul viitor, 66% dintre respondenți așteptând o îmbunătățire. Acest sector este urmat de energie (64%), metale (64%), hârtie (63%) și farmaceutice (61%). Cea mai mare proporție de companii care anticipează o îmbunătățire a fluxurilor de numerar în următoarele 12 luni s-au găsit în industria auto, agroalimentară și farmaceutică la 55% fiecare, urmată de metale (53%), hârtie (52%) și produse chimice (51%).
Exportul de echipamente de informații și comunicații determină creșterea în Asia, dar riscurile rămân
Odată cu mișcarea continuă către condiții normale de afaceri, Coface se așteaptă ca regiunea să înregistreze o creștere pozitivă după contractare în 2020. Cel mai rapid ritm de expansiune va fi în India (+ 9,0%), care a înregistrat cea mai puternică contracție dintre cele nouă economii chestionate în 2020. Urmează China (+ 7,5%), Singapore (+ 6,3%), Taiwan (+ 5,6%), Australia (5,0%), Hong Kong (+ 4,8%), Malaezia (+ 4,6%), Japonia (+ 2,7%) și Thailanda (+ 2,2%).
Cererea externă a reprezentat un factor cheie al redresării pentru Asia, întrucât o schimbare globală către munca la distanță și învățarea la distanță a condus la o nevoie globală de echipamente de informații și comunicații (TIC). Acest lucru a avut un impact pozitiv la nivelul mai multor economii din această regiune, care sunt exportatori cheie de produse TIC, precum China (+ 40% YTD), Taiwan (21% YTD), Malaezia (28% YTD) și Singapore (9% YTD). O creștere a investițiilor de capital a stimulat, de asemenea, vânzările de mașini electronice și electrice. Cu toate acestea, redresarea consumului privat a fost mult mai graduală și a rămas în urma creșterii producției și exporturilor, deoarece îmbunătățirile pieței muncii au rămas slabe și multe părți din Asia Pacific au intrat sub restricții reînnoite privind mobilitatea. Restricțiile de călătorie au rămas în mare parte în vigoare, ceea ce a împiedicat sectorul turismului să se redreseze.
„Scenariul nostru de bază presupune că nu va exista un nou val de infecții COVID-19 în a doua jumătate a anului 2021 și că o creștere a vaccinării îmbunătățește rezistența recuperării. Avertismentul este că mediul actual rămâne dificil de prezis. Mai mult, există riscuri în creștere privind redresarea, cum ar fi lipsa globală de semiconductori, care ar putea limita creșterea exporturilor din Asia și creșterea prețurilor la mărfuri, comprimând marjele companiilor cu impact asupra nivelului cererii”, a declarat Bernard Aw, economist pentru Asia Pacific la Coface.
Coface: for trade – Dezvoltăm afaceri împreună
Cu 75 de ani de experiență și cea mai extinsă rețea internațională de specialiști, Coface este unul dintre liderii în domeniul asigurărilor de credit și de servicii complementare precum Factoring, Colectare de creanțe, Asigurări Single Risk, Bonding și Informații de afaceri. Experții Coface lucrează în centrul economiei mondiale, sprijinind 50.000 de clienți să construiască afaceri de succes, în creștere și dinamice. Coface ajută companiile să ia decizii de creditare. Serviciile și solutiile îmbunătățesc capacitatea acestora de a vinde prin protejarea lor împotriva riscului de neplată atât pe piețele interne, cât și pe piețele de export. În 2020, Coface a avut aproximativ 4.450 de angajați și a înregistrat o cifră de afaceri de 1,45 miliarde de euro.