UniCredit dezvoltă alături de Fundația Human un sistem dedicat de măsurare și evaluare a impactului financiar social pentru programul Social Impact Banking

În linie cu misiunea de a contribui concret la construirea unei societăți mai echitabile și mai incluzive, programul Social Impact Banking (SIB – Banking cu impact social) al UniCredit a dezvoltat un nou sistem de măsurare și evaluare (M&E) alături de Fundația Human, un think thank pentru inovații sociale, cu scopul de a crește standardele de măsurare a impactului proiectelor de finanțare și de a maximiza rezultatele directe și indirecte asupra societății.

Sistemul dedicat de măsurare și evaluare M&E permite programului SIB să monitorizeze și să evalueze, în mod constant, impactul activităților financiare asupra societății, în toate cele 11 state în care este activ: Austria, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Croația, Republica Cehă, Germania, Ungaria, Italia, România, Serbia și Slovacia. 

Ramona Costache, Director Social Impact Banking în cadrul UniCredit Bank România : “În România, UniCredit Bank se alatură poziției internaționale a Grupului UniCredit ca jucător relevant de impact social și finanțare favorabilă incluziunii sociale prin soluții inovatoare. Strategia noastră de sustenabilitate include o plajă largă de produse financiare și non-financiare destinate clienților corporate și retail. Modelul de business implementat în România la finalul anului 2019 se bazează pe trei piloni – Finanțare de Impact, Microcreditare și Educație financiară, iar până în prezent creditele acordate au susținut atât micro-întreprinderi cât și proiecte cu impact social din diverse domenii, cum ar fi: sănătate, îngrijire paleativă, prezervarea patrimoniului cultural și alimentație, în timp ce programele de educație financiară desfășurate au avut peste 1000 de beneficiari, elevi de liceu și antreprenori. Ne dorim să creștem activitatea de banking cu impact social dedicată sustenabilității și incluziunii“.  

Scopul noului sistem este de a urmări performanța și impactul generat prin compararea continuă a rezultatelor așteptate și a celor obținute, printr-un cadru adaptat care să țină cont și de caracteristicile diferiților beneficiari ai proiectelor specifice. Think tank-ul Human Foundation a fost ales ca partener pentru dezvoltarea sistemului M&E datorită experienței în promovarea soluțiilor inovatoare pentru diferite cauze sociale.

Laura Penna, Director al programului SIB în cadrul Grupului UniCredit: În cadrul Grupului UniCredit, Guvernanța, Mediul și Aspectul Social (ESG) sunt parte din ADN-ul nostru și includ un angajament social puternic în toate piețele în care activăm. Programul nostru Social Impact Banking ne permite să aducem schimbări sociale pozitive în comunitățile noastre, iar pentru a ne asigura că impactul este în continuă creștere și aduce o schimbare reală, avem nevoie să putem urmări și măsura rezultatele financiare cu impact social într-un mod concret și uniform. Acest sistem nou de măsurare și evaluare a fost creat pentru a ne ajuta să realizăm acest lucru într-un mod eficient, dar și pentru a veni cu o contribuție importantă de creștere a transparenței și a standardelor în sectorul financiar cu impact social.”

Rolul finanțărilor cu impact social este de a crea beneficii tangibile prin finanțarea proiectelor și a inițiativelor care au potențialul de a oferi astfel de rezultate. Acest sector a crescut semnificativ la nivel mondial în ultimii ani[1] și ne așteptăm ca această tendință să accelereze, determinată de efectele crizei Covid-19.

Acest context sporește nevoia unor metode de măsurare clare și standardizate pentru a asigura credibilitatea impactului activităților de finanțare și pentru a evita riscul de “impact washing”[2]. De asemenea, este important pentru beneficiarii programelor de finanțare să aibă garanția unor condiții de concurență echitabile, acordului privind indicatorii de performanță specifici pentru fiecare proiect și creșterea transparenței în procesul de selecție.

Oferta de finanțare socială a UniCredit are ca scop sprijinirea inovațiilor sociale ca motor al schimbării, prin împrumuturi în condiții avantajoase, precum și prin oferirea de educație financiară și acces la parteneriate și contacte relevante. Un mecanism sub forma „investiție în succes” este inclus în ofertă pentru a adăuga beneficii economice proiectului sau inițiativei, bazat pe îndeplinirea cu succes a obiectivelor de impact social stabilite. În plus, programul SIB își propune să sprijine antreprenorii și întreprinderile mici prin microcredite și educație financiară pentru a încuraja dezvoltarea cunoștințelor financiare și incluziunea socială, care pot crește implicarea activă în societate.

Programul Social Impact Bankig al UniCredit a fost recent recunoscut de către Asociația Europeană a Filantropiei (European Venture Philanthropy Association – EVPA) prin acordarea ”Data Transparency Label 2021” pentru angajamentul continuu față de transparența datelor în ceea ce privește finanțările cu impact social.

Mai multe informații despre sistemul de măsurare și evaluare se regăsesc în documentul de aici, iar mai multe detalii despre programul Social Impact Bankig al UniCredit se pot consulta aici.

 

Despre UniCredit Bank

UniCredit Bank este parte a UniCredit, bancă comercială paneuropeană de succes, cu un sistem integrat de servicii de banking Corporate şi de Investiţii, care oferă o rețea unică vest, central şi est europeană bazei sale de clienți. Grupul este prezent în România prin: UniCredit Bank, UniCredit Consumer Financing, UniCredit Leasing Corporation, UniCredit Insurance Broker, UniCredit Leasing Fleet Management şi UniCredit Services.

[1] Valoarea totală a impactului a fost estimată la 502 miliarde de dolari la finalul anului 2018 (GIIN, 2019)

[2] “Impact washing” se referă la procesul oricărei bănci, firme sau fond care adoptă o strategie ce include impact social și de mediu cu scop reputațional și operațional, dar fără să contribuie activ la realizarea uni impact pozitiv tangibil (IDS, 2019)