15 februarie, Ziua Națională a Lecturii sărbătorită prin ateliere de lectură organizate de Asociația OvidiuRO în grădinițe din Timiș, Caraș-Severin și Dolj

Pentru al treilea an consecutiv, în data de 15 februarie celebrăm Ziua Națională a Lecturii. Cum sărbătorește Asociația OvidiuRO asta? Prin lectură. Un exercițiu care ar putea trece neobservat, dar care însă, așa cum ne arată studiile, ne ajută să ajungem adulți funcționali și să ne dezvoltăm.

Care e legătura dintre educație prin lectură și bunăstarea României?

Conform Băncii Mondiale, România ar putea câştiga un miliard de euro anual din creşterea productivităţii şi a veniturilor din taxe dacă ar reuşi să ridice nivelul de educaţie al cetăţenilor afectaţi de sărăcie.

Cifrele arată că un copil dintr-o familie săracă e expus la de trei ori mai puține cuvinte decât unul dintr-o familie cu venituri medii. În România sunt 1,4 milioane de copii afectaţi de sărăcie şi care cresc în cămine unde nu există şi n-a existat niciodată vreo carte. Cercul vicios al sărăciei poate fi rupt doar prin educaţie. Este poarta de scăpare pentru copiii din mediile defavorizate. Copilul care beneficiază de educație de calitate își atinge potențialul și devine un cetățean care contribuie la bunăstarea comunității.

Asociația OvidiuRO care implementează alături de comunitățile locale proiecte educaționale inovative adresate copiilor din grupurile vulnerabile a organizat, cu ocazia Zilei Naționale a Lecturii, ateliere de lectură în grădinițe din comunități defavorizate.

Mi-aș dori ca cel puțin de Ziua Națională a Lecturii să ne amintim că toți copiii, inclusiv cei din medii defavorizate merită o șansă la educație și la un viitor mai bun, fără a fi nevoiți să renunțe la studii timpuriu. Și că lectura este esențială pentru a combate inechitatea socială. Dragostea pentru educație și lectură ne-a îndemnat să venim în Caransebeș, județul Caraș-Severin, pe 14 februarie 2024, iar pe 15 februarie 2024 în satul Cerneteaz din județul Timiș și în Vârvoru de Jos, județul Dolj. Formarea unor obiceiuri de lectură încă de la cele mai mici vârste constituie baza dezvoltării limbajului și a competențelor de literație. De aceea, unul dintre cele mai frumoase daruri pe care un adult îl poate oferi copiilor este timpul petrecut împreună citind.” a declarat Maria Gheorghiu, cofondatoare și președinte OvidiuRO.

Asociația OvidiuRO se mândrește cu faptul că a ajuns la peste 70% dintre grădinițele din România. Până în 2025, planul acestora e de a transforma toate grădinițele publice în insule de lectură și natură, în care copiii descifrează tainele cărților, alături de adulți.

Începând cu anul 2020, în parteneriat cu Ministerul Educației și Ministerul Culturii, OvidiuRO implementează programul național de încurajare a lecturii în grădiniță și în familie – „Citește-mi 100 de povești”. Programul s-a bucurat de un interes deosebit din partea directorilor și profesorilor.

Principalele resurse oferite în program, corelate curriculum-ului național, sunt:

  • cărți ilustrate atent selecționate, pentru preșcolari și educatoare;
  • sesiuni de formare a directorilor pentru realizarea planului de încurajare a lecturii specific unității de învățământ și a educatoarelor pentru dezvoltarea competențelor de citire cu voce tare cu copiii;
  • evenimente și campanii naționale pentru încurajarea lecturii.

Până în prezent, 3.300 de grădinițe au primit seturi de cărți ilustrate pentru copii, 20.000 de profesori au beneficiat de formare în metode de dezvoltare a comunicării orale și a premiselor citirii și scrierii și au fost distribuite în total peste 600.000 de cărți.

Educaţia e o cale anevoioasă pentru copiii din comunităţile sărace și niciodată nu aduce rezultate peste noapte. E nevoie de timp şi de reușite cumulate pentru a genera schimbarea dorită. Aceste lucruri nu ar fi posibile fără partenerii noștri care ne sunt zi de zi alături în acest proiect ambițios, nu doar în momente aniversare: autoritățile locale, inspectoratele școlare și cadrele didactice. De câte ori îi avem alături în activități, ne inspiră speranță și încredere în misiunea noastră. Cred că aceasta e calea prin care reușim să contribuim la dezvoltarea unei societăți educate, echitabile și a unui învățământ sustenabil”, a adăugat Maria Gheorghiu.

Cine e Asociația OvidiuRO?

Din 2004, Asociația OvidiuRO facilitează accesul la educație timpurie de calitate pentru toți copiii din România și în special pentru cei proveniți din grupuri vulnerabile. Cu experiență în diverse proiecte dedicate comunităților dezavantajate și abordării integrate cu accent pe educație, strategia OvidiuRO este bazată pe implementarea programelor pilot, care apoi sunt transformate în proiecte naționale, astfel încât să beneficieze cât mai mulți copii, ale căror șanse pentru un viitor bun sunt limitate de sărăcie și lipsa educației.

OvidiuRO se concentrează pe dezvoltarea abilităților de comunicare ale copiilor prin creșterea calității mediului educațional atât în grădiniță cât și în familie.

Impactul tangibil pe care îl are activitatea OvidiuRO e cel mai bine descris prin proiectele asociației.

  •   Construim baza educației și a formării ulterioare a copiilor din medii vulnerabile printr-un proiect care încurajează lectură în familie de la cele mai mici vârste. (Punguța cu două cărți)
  •   Dezvoltăm abilitățile socio-emoționale ale copiilor și deschiderea față de societate. (Povești pentru Diversitate)
  •   Inspirăm copiii să facă o schimbare pozitivă pentru mediul în care trăiesc. (România de Poveste, Silvestru, erou în tricou, Grădinița reciclării)
  •   Creștem conștientizarea asupra nevoii de cărți și lectură, la nivel național, prin parteneriate cu persoane publice. (Cititor pentru o zi)
  •   Invităm alături de noi ambasadori ai țărilor din Uniunea Europeană să citească povești îndrăgite în țările lor, copiilor din comunitățile partenere. (Grădi-Biblioteca Europeană)

OvidiuRO a lansat www.ziualecturii.ro, unde sunt disponibile informații actualizate legate de universul cărților, precum și idei de activități  care pot fi aplicate pe insulele de lectură și natură.

Despre Maria Gheorghiu

Maria Gheorghiu este cofondator și președinte al Asociației OvidiuRO. Împreună cu Leslie Hawke, venită în România că voluntar Peace Corps, Maria a conceput și a dezvoltat, în parteneriat cu Ministerul Educației, programul Fiecare Copil în Grădiniță, cu scopul de a încuraja prezența la grădiniță a celor mai săraci copii. Maria a conceput și a coordonat ateliere de formare pentru peste 3.000 de profesori din comunități sărace, prin care îi ajută să integreze copiii cu risc de abandon școlar. Filosofia să educațională este una dinamică și inovativă, centrată pe copil și pe interacțiunea cu acesta. De asemenea, sub îndrumarea Mariei, peste 10.000 de copii au participat la Ateliere de Vară organizate începând cu 2001.

Succesul și impactul programului pilotat de OvidiuRO au determinat Parlamentul României să voteze, la finalul anului 2015, o lege ce transformă mecanismul central al programului pilot – stimulentul educațional sub formă de tichete sociale pentru grădiniță – în program de interes național, finanțat de la bugetul de stat.