Peste 600 de fermieri au trecut porțile digitale ale târgului Agribusiness 4.0, desfășurat pe platforma digitală Virtual Agro, în perioada 20, 21 mai și peste 3.000 de virtual spectatori au urmărit LIVE pe Facebook.
Sesiunele și mesele rotunde suținute de cei 31 de profesioniști cu responsabilități în dezvoltarea politicilor și strategiilor în domeniul agriculturii au atins un punct important privind proiectul irigațiilor depus prin PNRR. Deși Comisia Europeană a dat un aviz negativ, Secretarul General al Copa Cogeca a îndemat România să fie rezilientă și să încerce o nouă abordare.
Astăzi Alianța Pentru Agricultură și Cooperare revine către premierul Florin Cîțu cu nou proiect care ține cont de contribuția la componenta ”verde”, respectând principiul „Fără daune semnificative”.
În baza parteneriatelor comunitare și internaționale Alianța pentru Agricultură și Cooperare s-a consultat cu un grup de experți români și străini cu expertiză recunoscută în domeniul proiectării și realizării de sisteme de management modern al resurselor de apă pentru irigații și al digitalizării, împreună cu care propune un proiect de intervenție care să fie promovat în cadrul PNRR pentru realizarea unui sistem de irigații modern și rezilient în România. Propunerea are la bază soluții similare, implementate recent pe plan internațional (Australia, India).
Propunerea este în perfectă concordanță cu toate principiile și condiționalitățile solicitate de Uniunea Europeană pentru planurile de redresare și reziliență ale Statelor Membre, relevante fiind:
– generarea de economii majore de apă și energie electrică, cu un impact favorabil asupra mediului bazate numai pe modernizarea și reabilitarea ”verde” a infrastructurii existente
– reducerea emisiile de gaze generate prin pompare
– crearea unui sistem de management digital modern de anticipare și prevenție a potențialelor deficite de apă și de optimizare a consumurilor la fermele agricole
– realizarea unei componente românești importante a (cloud) spațiului de date agricol european.
Propunerea pornește de la analiza conform căreia în sistemele de canale deschise, deversările (pierderile de apă la capete) sunt de cele mai multe ori cea mai importantă sursă de pierderi, reprezentând până la 25% din total pierderi măsurate, iar pierderile prin infiltrații și prin pereții de canale – 5%.
Prin soluția propusă, devine disponibilă mai multă apă de suprafață pe o perioadă mai îndelungată, pe durata sezonului de vegetație, ducând la prevenirea și combaterea secetei pedogice severe și arșiței atmosferite și implicit la creșterea rezervei de apă, a producției agricole și implicit, a rezilienției sectorului agricol din România.
Odată cu implementarea acestui sistem, prioritizând implicarea și utilizarea preponderant a potențialului tehnologic local (transfer de tehnologie de tip ”offset” pentru realizarea pe plan local a echipamentele inteligente de automatizare și a soluțiilor digitale), se vor crea premizele ca România să devină o țară cu agricultură competitivă, preponderent verde, pe ansamblul Uniunii Europene.
“Legislația europeană este într-o continuă schimbare și dacă nu suntem atenți și implicați, fermierii noștri vor pierde bani în termen scurt. Prin intermediul relației cu Copa Cogeca punctul de vedere al României a fost preluat cu privire la managementul riscului în sensul unei flexibilizări a deciziilor la nivelul fiecărui stat membru. Ca și oportunitate consider că România poate să ajungă pe locul 3 în PIB, în prezent este pe locul 4. Sperăm ca Ministerul Agriculturii să deblocheze sumele de bani existente în cont pentru a permite continuarea colaborării cu Copa Cogeca de care fermierii au mare nevoie” – FLORENTIN BERCU, DIRECTOR EXECUTIV UNCSV
Viitorul agriculturii românești și politicile agricole au fost intens dezbătute și în cea de-a doua zi de eveniment.
‘’Legat de Planul Național Strategic toate statele membre trebuie să trimită propunerile până la final de an astfel încât, anul viitor noi (DG Agri) să putem raspunde. Fiecare stat are o abordare diferită, de exemplu România va trimite capitol cu capitol propunerea pentru PNS. De fapt, deja a trimis 2 versiuni ale analizei swot și o analiză a nevoilor. Așa a făcut și Ungaria, dar sunt state care au decis să lucreze direct la plan cum este cazul Slovaciei, care ne adresează foarte multe întrebări’’ – MARGARET BATESON MISSEN, HEAD OF UNIT DG AGRI, COMISIA EUROPEANĂ
Companiile au avut la dispoziție un spațiu expozițional care a permis să își prezinte portofoliul de produse, să propună oferte speciale și să intre în contact direct prin chat și webcam cu reprezentanții firmelor interesate.
Pe tot parcursul celor 2 zile, au fost organizate tombole la care participanții au au câștigat peste 20 de premii puse la dispoziție de sponsori și organizatori.
Partenerii care s-au alăturat demersului nostru: Corteva Agriscience, EIT Food, Fundația pentru Dezvoltarea Agriculturii, Goodwill Consulting, FMC Operational Romania, Limagrain, Michelin, Mastercard România, Rompetrol, Syswin Solutions, 42years.ro.
Despre Godmother
În piața de comunicare de 22 de ani, Godmother, agenție focusată pe brand experience, specializată în furnizarea de servicii de tip BTL și digital, are la activ peste 1000 de evenimente.
Printre clienții agenției se numără: Google, BASF, Rompetrol, Agricover, Profi, H&M, Heineken, Henkel, Ursus, Forever Living Products, Servier etc.