O societate care se respectă trebuie să se preocupe îndeaproape de educația şi formarea tineretului, facând o investiție pe termen lung în viitorul naţiunii. Adolescenții de astăzi vor fi specialiştii și antreprenorii de mâine, dacă şi-au format o bază solidă de cunoștințe. De-a lungul timpului, publicaţia noastră a prezentat tineri întreprinzători care au demonstrat că ideile lor aduc beneficii mediului de afaceri românesc. Andrei Bularca, un antreprenor de numai 23 de ani este un exemplu în acest sens.
Andrei, eşti proprietarul şi administratorul societăţii comerciale Smoked Fish. Te rog să ne spui când a fost înfiinţată firma şi cum s-a născut ideea acestei afaceri?
Firma a fost înfiinţată în anul 2017, ca urmare a accesării fondurilor disponibile prin Programul Start Up Nation, în valoare de 200.000 lei nerambursabili, dezvoltând astfel un business profesional. Elementul inovativ al proiectului l-a adus sistemul foto-voltaic, cu rol de baterie pentru celula modernă de afumat pe care am achiziţionat-o.
Ideea afacerii a apărut din spiritul meu antreprenorial şi din necesitatea de a oferi consumatorilor un produs 100% românesc, crescut în ferma proprie, preparat după o reţetă tradiţională, folosind echipamente profesionale şi lemn din surse responsabile conform normelor în vigoare. Totul a început din curiozitatea şi dorinţa realizării unei ferme piscole pentru creşterea păstrăvului, un proiect al părinţilor mei.
Pe parcusul anilor, la păstrăvăria de pe Valea Strâmbei a fost construită şi propria pensiune “Roua Sânzienelor”, dedicată iubitorilor de pescuit, dar şi clienţilor amatori de preparate gastronomoice din peşte. De-a lungul timpului, am acumulat experienţă în creşterea păstrăvului şi am perfectat mai multe reţete pentru a oferi un produs de calitate proaspăt şi gustos. Pornind de la aceste lucruri mi-am propus să fac ceva diferit şi cred că am reuşit să îmbin cunoştinţele pe care le aveam în domeniul creşterii păstrăvilor, cu marketingul şi comerţul, astfel încât acum pot vorbi de o afacere de nişă, cu un potenţial real de dezvoltare, respectiv producţia de păstrăv afumat.
Există concurenţă în business-ul pe care îl gestionezi?
Ţara Făgăraşului este un ţinut recunoscut pentru păstrăvării. Există micii crescători care vor să-şi completeze veniturile şi au amenajat empiric o asemenea crescătorie undeva în spatele casei, fără nici un fel de autorizaţie. Trebuie să precizez că acesta este un sindrom, iar cantitatea valorificată de ei se situează undeva de la 200 kg până la 1-2 tone. Vorbim aici de o concurenţă neloială, pentru că aceşti aşa zişi “producători” dictează preţul pieţei din zonă la o valoare de dumping de numai 13 lei/kg. Cea de a doua categorie este cea a crescătorilor care ţin păstrăvii în voliere pe lacuri, hrănindu-i furajat de 4-5 ori pe zi, tocmai pentru ca modul de creştere să fie rapid. După 8 luni păstrăvul ajunge la greutatea de 350-400 de grame pe bucată. De asemenea, trebuie să-i amintesc şi pe samsarii de păstrăvi care îi achiziţionează din Bulgaria şi Turcia la o greutate de peste 400 de grame. Sigur, ei achiziţionează păstrăvul la un preţ de 9-10 lei/kg şi îşi permit să îl comercializeze la 12-13 lei/kg. De aceea, mi-am propus prin toate mijloacele de informare să schimb mentalitatea clientului vis-a-vis de consumul produselor de calitate.
Pentru că produsul valorificat de Smoked Fish este “Păstrăv afumat de pe Valea Strâmbei”, ce trebuie să ştie consumatorul despre acest produs?
Eu sunt un tip atent la detalii, la calitatea şi gustul produsului, dar şi la mentalitatea consumatorului. Înainte de a mă lansa în afacere am cumpărat şi gustat tot ce se comercializa pe piaţă la acea oră. Am găsit 3-4 firme care comercializau păstrăv afumat. Unele comercializau păstrăvul afumat vidat la 50-60 lei/kg, iar altele la preţuri excusiviste de 170- 220 lei/kg, greutatea pe bucată fiind de peste 350-400 de grame. Mi-am pus multe semne de întrebare. Am găsit repede răspunsul. Unele firme achiziţionau peştele de la micii producători care îl vând la 9-10 lei/kg, iar altele sub motto-ul “singurul producător de păstrăv bio afumat” îl achiziţionează din import în cantităţi industriale, neavând propria păstrăvărie, dar practicând un preţ nejustificat. În acest context, şi pornind de la această situaţie mi-am propus să informez şi să educ consumatorul. Eu nu îmi doresc să dezvolt un business fiind interesat de câştigul financiar imediat, ci să ofer consumatorilor un produs gustos, de calitate, în formă naturală, nevidat. De altfel, vidarea peştelui a venit din necesitatea de a-i mări termenul de valabilitate. În felul acesta el stă poziţionat pe raft o perioadă mai îndelungată pentru a fi achiziţionat de clienţi.
Concret, ce trebuie să cunoască cumpărătorul?
Pentru că vorbeam de păstrăv bio, trebuie să ştiţi că el nu creşte în păstrăvării. El creşte în apa de munte şi ajunge la greutatea de 200-250 de grame în 5 ani. În păstrăvăriile care se respectă, peştii cresc în bazine betonate, iar apa este recirculată permanent, fiind folosită apa de izvor tocmai pentru a păstra gustul păstrăvului de munte. Creşterea păstrăvului în bazine nebetonate este un factor defavorizant în ceea ce priveşte calitatea şi gustul păstrăvului. Păstrăvul cel mai gustos este cel de 200-250 de grame pe bucată, dar din păcate consumatorul s-a obişnuit cu exemplarele mari care sunt crescute doar în scop comercial. De aici şi ideea mea de a intra pe o nişă exclusivistă, cea a păstrăvului de calitate.
Ce elemente diferenţiază păstrăvul Smoked Fish de cel comercializat pe piaţă?
Păstrăvul Smoked Fish este crescut în ferma proprie de pe Valea Strâmbei. Ei ajung la maturitatea de 200-250 de grame după doi ani, fiind crescuţi cât mai natural şi corect. Ulterior, ei sunt preparaţi după o reţetă tradiţională folosind utilaje profesionale pentru a oferi un produs final proaspăt, natural şi gustos. Eu încerc să fac un păstrăv afumat într-un mod cât mai natural, folosind ingrediente şi plante aromate. Celula achiziţionată pentru producţia de păstrăv afumat este foarte modernă şi performantă, putând fi utilizată pentru fierbere, zvântare, coacere şi afumare. Există în procesul de afumare o serie de factori ce pot influenţa calitatea produsului final, respectiv umiditatea, ventilaţia, temperature, dar şi timpii tehnologici de prelucrare. În prezent sunt în faza în care am reuşit să programez optim toţi aceşti parametri de producţie, astfel încât produsele “Păstrăv afumat în harzob de brad” şi “Păstrăv curcubeu afumat de pe Valea Strâmbei” să fie recunoscute de consumatori pentru calitatea lor şi gustul deosebit. Firma Somked Fish livrează, astăzi, păstrăv afumat către companiile din domeniul HoReCa – hoteluri şi restaurante, dar şi către persoane fizice, pe bază de comandă. Păstrăvul Smoked Fish a devenit un ingredient excelent în diverse preparate: salate, paste, tortellini, creme etc. Bucătari celebri care au studiat şcoala de gastronomie franceză apreciază calitatea lui. Diferenţa pentru cunoscători derivă din modul de afumare, dar şi din gustul şi calitatea păstrăvului.
În încheiere, te rog să transmiţi un mesaj cititorilor revistei Business Press Agricol.
Produsul este suficient de bun ca să mai necesite şi alte argumente sau poveşti frumoase. Consumatorul îşi dă seama imediat de gustul şi caliatea păstrăvului. Este un produs în care am investit mult, pentru a menţine standardul de calitate. Am investit pasiune şi sunt convins că în timp va fi un business de succes, tocmai pentru faptul că este şi va rămâne un produs exclusivist.
Cei care sunt interesaţi pot afla mai multe pe www.pesteafumat.ro, dar şi de pe reţele de socializare – www.facebook.com/pesteafumat.ro. Este bine că suntem poziţionaţi în centrul ţării, aşa că putem face livrări în Cluj, Constanţa sau Bucureşti. Păstrăvul Smoked Fish poate fi comandat la adresa: Comuna Şinca, Sat Şinca, Nr. 418, Telefon: 0735017704; E-mail: support@pesteafumat.ro.